Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lyda och ta order

Annons

Kommentar till Oscar Högberg, 28/4:

Oscar Högberg skrev på debattsidan under rubriken "Återge läraren auktoriteten". Vi måste fråga oss vem skolan är till för. I en skola, där eleverna är i majoritet är det självklart att en elevdemokrati ska existera. Det kan jämföras med ett vanligt arbete.

En mer auktoritär skola skulle skapa glipor i förhållandet mellan elev och lärare, och lärare skulle bli överordnade, och elever underordnade. Detta skulle hämma vetgirigheten hos elever och skapa en rädsla för ifrågasättande.

När läraren inte heller ger något svängrum till elevernas val av ämne, går nyfikenheten fort förlorad och eftersom läraren då inte får vad han/hon kräver, sätts ett lågt betyg. En auktoritär lärare sätter inte betyget efter kunskapen och viljan hos en elev, utan efter förmågan att lyda och ta order.

Gymnasiet är en frivillig utbildning. Därför är det inte mer än rätt att eleverna kräver kunskap från läraren, och inte tvärtom.

Så klart har läraren också i uppgift att informera vad som krävs för att eleven ska få det betyg som han/hon vill ha. Jag anser att en nyttig skolas första mål är att utbilda, inte att vara ett sållningsmaskineri.

Det är därför förkastligt att inte låta en elev göra ett prov så många gånger som det krävs, för att eleven ska kunna ämnet.

Och om vi slopar elevers rättigheter, vem ska då reagera?

ERIK FANKI

Mer läsning

Annons