Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lurigt på nätet

Annons

Den världsledande sökmotorn Google har enligt Dagens Nyheter tagit bort 500 hemsidor som tillhör kunder till sökmotoroptimeringsföretaget Jajja Communications.

Detta då man anser att företaget använder sig av otillåtna metoder för att nå en bättre position hos sökmotorerna åt sina kunder.

Allt detta förnekas dock av Jajja.

- Det har aldrig hänt. Däremot har vi själva plockat bort vissa sajter eftersom vi nu jobbar på ett annat sätt. Men det handlar inte om kundernas egna sajter utan om externa sajter, och dessa sajter är långt ifrån så många, säger Mattias Kellquist på Jajja till IDG.se.

- Vi har ändrat oss och följer Googles guidelines till punkt och pricka sedan i somras. Vi erbjuder inte längre de externa lösningar som slutade att fungera efter Google-uppdateringen The Bourbon Update.

Helt klart är dock att problemet med oseriösa sökmotoroptimeringsföretag finns.

- Vi stöter ofta på webbplatser som använder olika typer av otillåtna metoder i sina ansträngningar att nå en bättre position hos sökmotorerna, säger Peter Isaksson, ägare till sökmotoroptimeringsföretaget Papangoo i Mora, och varnar:

- Företag som investerat avsevärda summor i sina hemsidor och som hemfaller åt att anlita oseriösa sökmotoroptimeringsföretag kan riskera hela företagets marknadsföring på internet.

Marcus Dahlsten:

- Vi har fått in en del sådana samtal, men det är ingen utbredd trend. Däremot är internet som helhet det nya forumet för "katalogskojare" och sökoptimeringsföretagen är en del i det. Det finns väldigt många som säger att de ska göra det ena och det andra för företag, som sedan plötsligt är fast i ett abonnemang.

- När det gäller mindre företag är det viktigt att det alltid är en person som sköter allt sådant här, så man har kontroll över det.

- Det är väldigt lätt att acceptera ett erbjudande om man jobbat 60-80 timmar en vecka och utsätts för den stenhårda försäljningstaktik som ofta används av de här skojarna. Det är en tuff verklighet för många småföretagare, det går inte att komma ifrån.

Peter Isakssons råd:

- Man bör se över sin hemsida för att vara säker på att den inte använder sig av otillåtna medel.

MARKUS JOSEFSSON

Mer läsning

Annons