Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lurad av banken? Så här gör du

Annons

1) Kontakta Konsumenternas bank- och finansbyrå i Stockholm, eller någon annan som kan göra en första bedömning av dina chanser att få rätt vid en tvist.

2) Stärkt av samtalet och utrustad med argument och konkreta frågor går du till ditt bankkontor och framför kritiken.

3) Kommer ni inte överens vänder du dig till bankens klagomålsansvarige som vanligtvis sitter i Stockholm. Där sker en överprövning av bankens handläggning. Begär ett skriftligt svar.

4) Fortsatt oenighet? Vänd dig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, som sedan 1 juli i år prövar tvister rörande kapitalförsäkringar. Du kan också kontakta Konsumentombudsmannen, KO, som i särskilda fall kan biträda vid en tvisteförhandling med banken. Tvisteförhandlingar slutar inte sällan i förlikning - parterna kommer helt enkelt överens.

Givetvis kan man också på egen hand anlita en advokat. Faluns konsumentrådgivare Veronica Lidman känner till två fall enbart i Falun där advokater hjälpt kunder till uppgörelser med banken.

Mer läsning

Annons