Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lurad att betala notan två gånger

Annons

Fia Holmberg använde i november "plastkortet" för att betala en fika. Men enligt personalen fungerade det inte, köpet registrerades inte så hon fick i stället ordna fram kontanter.

När kontoutdraget så småningom kom hem i brevlådan hade överföringen ändå skett. Pengarna hade dragits från kontot, och hon hade alltså dessutom betalat kontant.

-Jag visste att det här inträffat och kollade därför kontoutdraget extra noga, berättar Fia Holmberg för tidningen.

Trots upprepade kontakter med näringsställets ägare har hon inte fått tillbaka hundralappen. Hon tycker att det minsta han kan göra är att rätta till misstaget. Kortföretaget säger att summan är för liten för att de ska ersätta henne. Det blir i så fall banken som får stå för slanten.

Något Fia Holmberg tycket är helt uppåt väggarna. Till saken hör också att någon undertecknad "notan" på näringsstället - och det är inte Fia Holmberg själv. Om det är någon annan kund eller ägaren själv vet hon inte.

Hundralappen klarar hon sig utan:

- Det är inte fråga om den. Det är principen som det handlar om.

Särskilt illa tycker hon att det är att ägaren inte hör av sig, trots att hon ringt upprepade gånger. Hon kommer i fortsättningen att undvika det aktuella näringsstället.

Den här historien kanske belyser vikten av att kontrollera sina kortköp och att kontoutdragen stämmer med gjorda inköp.

JERRY BRODIN

Mer läsning

Annons