Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lugn - att byta operatör inte svårt. Men tänk på detta

Annons

Lita inte på telebolagens egna jämförelser och påståenden. Gör egna prisjämförelser. Bra hjälp finns till exempel på:

www.pts.se (Post- och telesstyrelsen)

www.cint.se (konsumentsajt)

För enkel jämförelse, titta på:

- minuttaxorna

- öppningsavgifter

Telebolagen tar olika mycket i avgift varje gång ett samtal kopplas fram - så kallad öppningsavgift. Ett sätt att verka billigare än det är, är att ha låga minuttaxor, men en högre öppningsavgift. Lägg ihop kostnaderna!

Fundera på det här:

När ringer du?

Mest på dagtid eller på kvällar och helger? En operatör som är billigast på dagen behöver nödvändigtvis inte vara billigast för dig som mest ringer på kvällen.

Vilken typ av samtal ringer du?

Ringer du mest inrikessamtal, till mobiltelefon eller till utlandet?

Om du ringer mycket till mobiltelefoner, vilka mobiloperatörer ringer du mest till? Vissa telebolag har olika samtalspriser till olika mobiloperatörer.

Hur länge pratar du?

Ringer du mest korta samtal bör du välja en operatör som har låg öppningsavgift.

Kan du få någon rabatt?

En del telebolag har speciella rabatterbjudanden. Lägre samtalspriser mot en fast månadsavgift (fundera dock på du om ringer så mycket att det lönar sig?), lägre priser för att du är medlem eller kund hos en viss organisation eller företag, eller en speciell lockrabatt.

Vilken service vill du ha?

Kundtjänstens öppettider m m.

Källor: www.cint.se, PTS

Mer läsning

Annons