Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ludvika överraskar

Annons

Många av de inbokade gästnätterna hänger samman med de stora evenemangen som Dan Anderssonveckan, Finnmarksturen och Knivveckan, samtliga pålitliga varumärken när det gäller att sälja Ludvika och Västerbergslagen till turisterna.

Under 2006 besöktes turistbyrån av totalt 51 618 personer varav 46 procent utgjordes av sommarbesökare.

- Man kan säga att vi är innerligt tacksamma att Siljan ligger där den ligger och inte 40 mil söderut, säger han. Många av de turister som kommer till oss och väljer att stanna till något dygn är på väg norrut, men kommer underfund om att vi har mycket att erbjuda här och så gör man ett uppehåll, vilket givetvis är mycket glädjande för vad vi har att erbjuda här skäms vi minsann inte över.

På minussidan kan noteras att biljettförsäljningen gick ner en aning .

- Antagligen är det kopplat till Leksands placering i ishockeysystemet, säger brynäsaren Håkan Rosén med en glimt i ögat.

Totalt såldes biljetter för 3,25 miljoner kronor medan souvenirförsäljningen ökade med 30000 villket betyder att turister och andra lämnade lokalen i hörnet Eriksgatan-Fredgatan med vykort, s-shirts och dalahästar till ett värde av 610 000 kronor under det gångna året.

Mer på plussidan: Det är lätt att, med hjälp av den nya hemsidan notera att intresset för bygden är stort. I genomsnitt har den besökts av 478 personer per dag. Evenemang, sevärdheter, onlinebokningar, aktiviteter samt logi har varit de mest frekventerade sidorna.

Fortfarande är alltså sommartid som verkar mest attraktivt för den som väljer att besöka Västerbergslagen.

-Vi påstår, utan att tveka, att vi har länets trevligaste stadsfest, Ludvikafesten.

Ett problem är naturligtvis att träffa rätt när det gäller artister som har ett rimligt gage men som drar en bred publik.

- Genom åren har det varit så att det är publiken som skapar den härliga stämningen vid festen, inte i första hand artisterna, säger Rosén som också menar att man har nått något av ett tak vad det gäller publiktillströmning. Man har svårt att ta emot en större publik än den uppskattningsvis 30 000 stora publikmassan som rör sig i centrala stan under de här dygnen.

-2007 kolliderar vi tidsmässigt med Piece & Love i Borlänge, men jag tror inte att det kommer att påverka oss så mycket. Ludvikafesten har ju mera karaktär av hemvändar- och familjefest än rockfest och jag tror inte att så många väljer att åka till grannkommunen och betala 400 kronor per dag när de kan stanna här och få en massa trevligt umgänge för en frivillig kollekt, säger Rosén.

Det finns egentligen bara en sak som kan omöjliggöra ännu en lyckad upplaga av Ludvikafesten: busväder.

- Vi hade ju en kolossal tur med vädret i somras och det bidrog givetvis succén.

En annan sak som tillkom i somras och som ytterligare understryker att Ludvika och Västerbergslagen har många förtjänster är tillkomsten av Sommarkrogen som förlängde såväl sommaren som Ludvikafesten, säger en belåten turistchef när han sammanfattar 2006 ur turistiskt perspektiv.

BERTIL DANIELSSON

Mer läsning

Annons