Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ludvika och Smedjebacken får beröm för turismsatsning

Annons

-Det är glädjande att nio av tio kommuner delar vår syn att turismen kommer att få ökad betydelse för sysselsättningen de närmaste fem åren. Ett kommunalt engagemang i turismfrågorna är en grundläggande förutsättning för att den ska kunna fortsätta att utvecklas och vara lönsam och framgångsrik i Ludvika och Smedjebacken, säger Eva Hedenström, verkställande direktör i Föreningen turism i Sverige.

Håkan Rosén, turistchef i området, tackar för berömmet och även om han anser att man kan vara stolta över sin turismnäring i Ludvika och Smedjebacken finns det alltid saker som kan utvecklas och bli bättre.

Han klagar inte på de ekonomiska förutsättningarna han får från de båda grannkommunerna men att det fortfarande går att göra mycket när det gäller satt samla de ekonomiska resuserna och att även näringslivet bidrar.

Han är nöjd med att man i området kan locka turister året om även om det just nu inte är mycket till vinterturism.

Rosén tycker att man i Västerbergslagen hittat rätt när det gäller affärsturism och konferenser.

- Besöksnäringen är viktig ur flera perspektiv, bland annat att man skapar en image för området, att besökarna får positiva minnen efter ha varit här, förklarar Håkan Rosén.

Föreningen Turism i Sverige har nyligen gjort en undersökning bland landets kommuner om inställningen till turism. Där visade det sig att bara 123 av 290 kommuner har tagit fram en strategi, för att ta till vara turismens möjligheter till sysselsättning och ökade skatteintäkter.

-Turismen kan få stor betydelse för en kommuns ekonomi och kan skapa nya arbetstillfällen. Därför tycker jag Ludvika och Smedjebacken är värda en guldstjärna i kanten för att man där tagit fram en strategi, säger Eva Hedenström.

Hon anser det viktigt att kommunerna i samverkan med turismnäringen och det lokala näringslivet utvecklar gemensamma strategier för att stimulera till ökad turism. Enligt Eva Hedenström gäller det inte bara att själva attraktionerna ska fungera för att turisterna ska komma, det krävs också ett engagemang från alla delar av det lokala näringslivet och kommunerna själva.

-En gedigen och väl förankrad strategi för turismen möjliggör bra prioriteringar, anser Eva Hedenström.

Är det något som turistchefen Håkan Rosén saknar i sitt utbud av turistaktiviteter i Ludvika och Smedjebacken?

-En stort dragplåster för barn, det vore en dröm.

KÄLLA: FÖRENINGEN TURISM I SVERIGE TORBJÖRN SVENSSON

Mer läsning

Annons