Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Ludvika ett undantag"

Annons

Detta med anledning av att läsare ifrågasatt lämpligheten av att kommunens ansträngda ekonomi ska belastas av snöröjning och underhåll av riksvägen genom centrum.

- Jag tycker det är konstigt. Vägverket lär väl ha det bättre ställt än Ludvika kommun. Pengarna borde användas till annat, säger en person som hört av sig till tidningen.

Funderingarna i ämnet har tagit fart efter den vassa kritiken från åkare och chaufförer som upplever den kommunala väghållningen som mycket usel mellan Håksberg och Grängesbergsvägen.

Den uppfattningen delar inte Bävertoft.

- Jag tycker att det fungerar bra mellan oss och Ludvika kommun. Vi har god kontakt och försöker samordna väghållningen på bästa sätt, säger Bävertoft.

Han dementerar också uppgiften om att kommunen får särskilda pengar för skötseln av genomfarten i centrum.

- Numera får de inga extrapengar för väghållningen. De ingår väl i det generella anslaget och vi vet inte hur mycket det kan röra sig om.

Vid årsskiftet 1990-91 genomfördes en reform som innebar att staten tog över ansvaret för alla större genomfarter i tätorterna. Motivet var att trafikanterna därmed skulle få samma standard när de färdades längs ett stråk.

- När det gällde dåvarande riksväg 60 (nuvarande Bergslagsdiagonalen) gjordes ett undantag i Ludvika. Då räknade man nämligen med att den nya förbifarten skulle byggas inom bara några år. Därför ansågs det inte meningsfullt att ändra för en så kort tid, fortsätter Bävertoft.

- Men verkligheten blev en annan. De få åren har bara blivit fler och fler.

Beslutet blev att Ludvika kommun fick ett 75-procentigt statsbidrag för skötseln av genomfarten. Bara några år senare ändrades bidragssystemet och de specialdestinerade bidragen avskaffades.

FREDDY NYLUND

Mer läsning

Annons