Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ludvika - en stad som är sist i sitt slag

Annons

Trafiksäkerhetsaspekten och debatten omkring riksvägsgenomfarten i Ludvika stad har fallit bort. Lastbilar med släpvagn kan transportera upp till 60 tons totalvikt på gatan.

Denna tunga trafik kommer att öka i framtiden med påföljande olycksrisker. Transporterna kan bestå av bensin, olja, gasol, svavelsyra, saltsyra och ammoniak. Om en av dessa lastbilar krockar eller välter blir följden katastrofal.

En långtradare välte med sin last av plank i rondellen. Tursamt nog var det inget folk där. Långtradarchaufförer som kommer söder ifrån klagar på doseringen i rondellen.

Och vid alla övergångsställen går de gående går rakt ut, medvetna om att de har företräde före en 60 tons långtradare. Miljöaspekten måste beaktas. Alla dessa giftiga bensin- och dieselavgaser plus störande buller är till förfång för dem som bor eller går efter gatan.

Många chaufförer som kör genom Ludvika tycker att staden har en dålig och efterbliven trafikmiljö. Många frågar sig varför det har tagit så lång tid till beslut om riksvägsdragning.

Detta borde ha skett för 50 år sedan. Ludvika är en av de sista städerna i vårt land, som har en riksväg som går genom stadscentrum. Förhoppningarna vilar nu på kommunalrådets Roger Stål axlar vid förhandlingen med statsminister Göran Persson och statsrådet Ulrika Messing, angående genomfartsleden. Dessa frågor är mycket viktiga för Ludvikas välstånd och framtid.

Bertil Bratt

Mer läsning

Annons