Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lotterier - föreningarnas hemmaplan

Annons

Vi snackar lotter. Lotterimarknaden är av tradition föreningslivets hemmaplan. Vem har inte kommit på sig själv med att köpa några fler lotter än man först hade tänkt i den lokala idrottsföreningens årliga julskinkslotteri?

Eller kanske själv som ungdomsspelare sålt sin förenings bingolotter för att ha råd att kunna åka på det där träningslägret, eller köpa in den där utrustningen som så väl behövs.

Vi är nog ganska många som känner igen oss. Vi vet att pengarna bidrar till något nyttigt och då är det inte svårt att gräva fram några extra sedlar ur fickan eller sätta på sig lottförsäljarkepsen.

Stora och små lotterier har sedan lång tid tillbaka bidragit till en meningsfull fritid för barn och ungdomar - det är en tradition som är lika aktuell i dag som för femtio år sedan.

Under den senaste tioårsperioden har denna tradition framför allt kommit att symboliseras av Bingolotto som sålts av var och varannan förening och bidragit med flera miljarder kronor till idrotts-Sveriges framtid.

Idrottens företrädare har alltid velat att föreningarna vid sidan av det så kallade Lok-stödet från Svenska Spel (cirka en miljard kronor per år fördelat till landets samtliga idrottsföreningar) ska ha möjligheten att själva påverka sina intäkter från spel.

Bingolotto och många andra föreningslotter som sålts av tusentals idrottsungdomar för sina föreningars räkning har varit och är en sådan möjlighet, men det har länge varit tydligt att det behövs nya komplement.

Det är bakgrunden till ett helt nytt samarbete mellan Svenska Spel och Sveriges idrottsföreningar. Under fotbolls-VM har landets fotbollsklubbar, med provision till föreningen, kunnat sälja Svenska Spels VM-Triss - en variant av den populära Triss-lotten.

Resultatet har varit mycket gott. Lotten är lättsåld tack vare styrkan i det välkända varumärket och många andra föreningar har velat få samma möjlighet att stärka klubbkassan. Därför kommer samarbetet att utvidgas.

En ny föreningslott som samtliga idrottsföreningar i landet kan sälja och tjäna pengar på, kommer att lanseras under hösten. Detta innebär en stor möjlighet för landets föreningar att med egna insatser, och med stöd av Sveriges populäraste lotter, stärka finansieringen av verksamheten. Vilket i sin tur ökar möjligheterna för föreningarna att hålla medlemsavgifter på en nivå där idrotten blir tillgänglig för så många som möjligt.

Så borde vi inte alla vara glada? Idrottens nytta ifrågasätts knappast av någon. Från vänster till höger på den politiska skalan är man helt överens om att idrotten är viktig för samhället och att den behöver resurser.

Men nej, alla är tydligen inte glada.

Idrottsföreningarnas urgamla möjlighet till egen finansiering genom lottförsäljning ifrågasätts helt plötsligt när detta sker i samarbete med Svenska Spel.

De som förespråkar en avreglering av spelmarknaden tror sig kunna plocka några billiga poäng och tar tillfället i akt att uppröras över att ungdomar säljer lotter - något de inte sagt ett knyst om under de senaste tio åren.

Lotter är en av de mest harmlösa spelprodukterna som finns på marknaden. Ingenting, varken forskning eller erfarenhet, pekar på att de miljontals bingolotter som sålts av ungdomar under mer än tio år skulle ha orsakat några problem.

Vi, Svenska Spel och idrottsrörelsen, skulle aldrig ge oss in i något vi tror skulle vara skadligt för barn och ungdomar - det är helt uteslutet.

Att ideellt kunna påverka och stärka sin egen förenings ekonomi och därmed kunna göra roligare saker är däremot en viktig sporre - för unga och gamla. Fråga bara Visby/Gutes fotbollsgrabbar som genom att sälja VM-Triss under ett par dagar i samband med Almedalsveckan drog in tillräckligt med pengar för att finansiera ett träningsläger på fastlandet.

Möjligheten att sälja Svenska Spels lotter är en jättechans för föreningarna. Det tycker i alla fall vi som ser lotterier som ett bra sätt att finansiera barn- och ungdomsidrott.

De som vill stoppa pengarna i egen ficka tycker uppenbarligen annorlunda.

J ESPER KÄRRBRINK, VD SVENSKA SPEL

Mer läsning

Annons