Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lördag på väg att bli tv-fri kväll

Annons

Sällan på en fredag, aldrig på en lördag... Skulle jag vara tvingad att ta den där tv-fria dagen jag skrev om för någon månad sedan så skulle det i ärlighetens namn inte kännas som någon större uppoffring just nu.

I samma takt som det grönskar ute blir tv-tablåerna allt gråare, allt mindre attraherande. Framför allt under veckosluten. Precis som det alltid brukar vara så här års, alltså.

Titta bara på kvällens i de svenskspråkiga kanalerna så förstår ni vad jag menar. Tunnare än en ätsoppa utan både ärtor och fläsk.

- Varför är det på detta viset, undrade frustrerad tittare jag träffade för ett par dagar sedan.

Vad svara? Det borde naturligtvis tv-kanalernas tablåmakare göra.

Ett mer urvattnat utbud när allt färre tittar. Eller allt färre tittar på ett, som alltid vid denna tid på året, allt mer urvattnat utbud?

Ytterligare en berättigad fråga från en irriterad tittare som jag möjligen kan gissa svaret på:

"Under hela vintern har TV4 visat undermålig lördagsfotboll för att de inte haft rättigheterna till något bättre. När kanalen sedan plötsligt får ett par matcher av klass, FA-cupfinalen och Uefafinalen, placeras de i TV4 plus. Det gör för övrigt alla friidrottsgalor det reklameras för nu. Är det bara för att jäklas med tittarna?"

Svar: Troligen inte. Det handlar nog bara om ännu ett led i den strategiska marknadsföringen av digital television. Ett lika outgrundligt steg i denna marknadsföring som de flesta andra.

Jag kan i alla fall inte finna någon annan vettig förklaring under tider när den ordinarie tablån annars är så tunn, och reprisfylld.

Ytterligare en reflektion i ämnet digital television och nya digitala kanaler:

Vi vet ju att dessa, mer än programmen och dess innehåll, har prio ett även hos det licensfinansierade tv-bolaget numera.

Det är väl förmodligen bara min brist på intelligens som gör att jag inte fattar varför det satsas stort på en digital kanal som ska sända 24 timmar om dygnet samtidigt som en av de ordinarie (SVT 2) på sin höjd sänder tv-program under åtta av dygnets 24 timmar...

Resten är "myrornas krig eller på sin höjd en testbild.

Men detta är naturligtvis vad alla licensbetalare har bett om att få, eller hur.

Tron på den digitala kanalens förträfflighet är dock inte större än att diverse inslag repriseras både en och flera gånger i någon av de analoga.

När våren närmar sig sommar kan vi också summera det radikala, av många tittare så hett önskade initiativet att slå sönder den gamla nyhetstimman som vi inte orkade med.

Vinnare: ?

Förlorare: De sena regionala nyhetssändningarna.

Gävle-Dala och de övriga stationerna har utan egen förskyllan tappat många tittare.

De dagar i maj jag högst ovetenskapligt jämförde med motsvarande dagar för ett år sedan handlade det om ett tittartapp på 30-40 procent.

Vad bevisar det här? Att regionala nyheter i alla fall inte är lika uppskattade av tv-ledningen som av tittarna.

Veckans vinnare

Eurovisionsfinalen behåller sitt järngrepp om tv-tittarna, åtminstone de svenska. I år tittade 3 455 000 på när Turkiet vann. Det är faktiskt drygt 100 000 fler än i fjol. I år har bara den svenska finalen lockat fler tittare av alla program.

Veckans förlorare

I onsdags sa förhoppningsvis väl pålästa och initierade riksdagsledamöter som väntat och i folkets oavvisliga intresse ja till digitalisering från 2008. Någon vinnare finns kanske. Men vi vanliga tittare är stora förlorare. Av tusentals kronor eller möjligheten att titta som nu.

Mer läsning

Annons