Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lokförare tar busskort

Annons

Tåg i Bergslagens turlista passar arbetspendlaren perfekt - på papperet. Man kliver på klockan 07.35 tåget mot Falun och återvänder mot Borlänge klockan 16.35. Så ser turlistan ut. Verkligheten är en annan.

Jag bytte tåget mot bussen för cirka ett år sedan. Den första veckan gick tågen på tabell och det gav mersmak. På tåget är det ingen trängsel, turen tar knappt 20 minuter, utsikten över Runn är magnifik.

Men Tåg i Bergslagen är inget att lita på. Nästan lika ofta som tåget går är det ersatt med tågbuss eller så får man hoppa på den ordinarie Dalatrafiksturen.

Frågar man tågvärdarna på järnvägsstationen vart tåget tog vägen är svaret ibland tågbrist, ibland förarbrist men för det mesta "jag vet inte".

I början förde jag statistik över uteblivna tåg, men tappade snart räkningen. Mina frågor till Tord Hult, vd för Tåg i Bergslagen, är följande: Varför går inte tågen på tabell exempelvis mellan Malung och Falun?

Vad kostar det Tåg i Bergslagen att sätta in ersättningsbussar?

(Rekordet togs en morgon när ett bussföretag från Närke ringts in för att bussa några frusna själar mellan Borlänge och Falun. Jag har några gånger också haft nöjet att åka med Birka Cruises långfärdbussar).

Var är de nya Itinotågen som skulle ersätta de uttjänta italienska rälsbussarna? (Om jag minns rätt döptes de under pompa och ståt till Björn Skifs och Gunde Svahn).

Till sist: vad gör alla lokförare och tågvärdar när tågen står stilla? Utbildas de till bussförare - eller?

Kjell Åkerman,

arbetspendlare, Borlänge

Svar direkt: Kjell Åkerman beskriver företeelser som allt för ofta händer inom tågtrafiken i regionen. Jag delar hans uppfattning om att tågtrafik måste gå att lita på, speciellt när det gäller resor till arbete och viktiga möten.

Eftersom Tåg i Bergslagen AB inte bedriver tågtrafiken själv utan har köpt tjänsten av SJ AB för jag kontinuerliga diskussioner med vår operatör om att det avtal vi har ska följas och att tågen ska gå att lita på.

Som vd är jag inte nöjd förrän Kjell Åkerman och alla våra andra resenärer är nöjda.

Itinotågen har inte kommit i trafik i full utsträckning ännu på grund av vissa tekniska problem som jag hoppas ska vara lösta inom kort.

I väntan på dessa och för att ha reservfordon på Västerdalsbanan har vi renoverat två av våra gamla motorvagnar för den trafiken. I all annan trafik ska SJ AB hålla med reservfordon att sätta in vid planerade eller oplanerade trafikstörningar. Detta har man tyvärr inte klarat av att leva upp till.

Kostnaden och ansvaret för ersättningsbussar står SJ AB för och det är även de som kan svara på frågan vad deras personal gör när tågen står stilla.

Tord Hult, vd,

Tåg i Bergslagen AB

Mer läsning

Annons