Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lokalproblem på väg mot lösning

Annons

Helpdesk datasupport har i dag sin verksamhet i den tidigare Inmac-lokalen på Vilmoren i Smedjebacken. Den nye ägare Pullman Scandinavian behöver dock alla tillgängliga utrymmen för egen del och därmed mer eller mindre tvingas Helpdesk att flytta.

Torbjörn Bengtsson, ägare till Pullman, har vid flera tillfällen påtalat att flytten måste ske så fort som möjligt eftersom företaget annars riskerar att få stopp i produktionen.

Enligt Bengtsson ligger ansvaret för den uppkomna situationen hos Smedjebackens kommun och det är den som ska reda ut problemen.

Under våren har det pågått ett intensivt arbete med att hitta en ersättningslokal.

Fridhems tidigare demensboende har varit ett av alternativen. Men det faller på kostnaderna. Socialförvaltningen betalade närmare 1 500 kronor per kvadratmeter och år i hyra och en ombyggnad skulle skicka iväg hyran ytterligare.

Mårtensson anser att inte vill betala mer i hyra än vad han gör i dag och det är runt 650 kronor per kvadratmeter och år.

- Vi har även tittat på en lokal i ett gammalt hyreshus i Västansjö i närheten av järnvägsstationen, men det är inte speciellt intressant för vår del.

Det som mer eller mindre har utkristaliserats som ett återstående alternativ är det tidigare Rubens möbler.

Ägare till den fastigheten är Tage Hägerman.

Enligt Mårtensson kräver inte den lokalen några större ombyggnader. Det som är mest omfattande är att ordna med elförsörjningen till alla arbetsplatser och dessutom uttag för datorkommunikation.

- Enligt den information jag fått skulle dessa jobb bli så kostsamma att det skulle bli svårt att klara den hyresnivå som jag kan acceptera, säger Mårtensson.

Han har dock en förhoppning om att det ska gå att lösa och den aktuella installatören håller på att räkna för att se om de kan få fram ett billigare alternativ.

- Vi får sätta oss ner och resonera och försöka hitta en lösning, säger Mårtensson.

Torbjörn Bengtsson är inte lika optimistiskt till att det äntligen blir en lösning på problemen.

- Vad jag förstår är det en rad problem som måste lösas och tvivlar på att det går att ordna allt så Helpdesk kan flytta.

Tidningen har sökt fastighetsägaren Tage Hägerman, men inte lyckats nå honom.

SVEN THOMSEN

Mer läsning

Annons