Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lodhian flyttar whisky- tappningen till Grangärde

Annons

Lodhian Distillery lägger om affärsstrategin för att snabbt komma igång i det gamla ladugårdsliknande huset nära hotellet i Grangärde.

Byggnaden är under ombyggnad invändigt, det går sakta men säkert framåt fast i sparsamhetens tecken.

- Att ta tillvara allt är en skotsk dygd.

- Vi har nu börjat en diskussion om samarbete med Speyside Distillery i Skottland som tillverkar storsäljaren Drumquisk fast inget är bestämt ännu, avslöjade Thomas Geijer, vd och grundare av Lodhian Distillery AB.

- Speyside började byggas 1954 av distilleriets grundare George Christie. Han är nu 84 år och en skotsk legend. Han bar och byggde det sten för sten och de första dropparna kom först 1982. Fast så lång tid ska vi inte ta på oss, försäkrade Geijer.

Trots att Lodhian fördubblade försäljningen från en halv till en miljon så betraktar avgående styrelseordförande Kjell Nyqvist året som ett mellanår då egentligen projektet stod still.

Nu finns en datoranimerad film om hur Lodhian kommer att se ut om tre år som den nya affärsplanen bygger på. Den förevisades på bolagsstämman som valde Jan Willner till ny styrelseordförande.

- Jag och Kjell Israelsson går in för att vi ska börja få fart i verksamheten, säger Willner.

Tidigare har allt krut lagts på att först hitta investerare för att kunna köpa en komplett anläggning för att tillverka whisky i fabriksskala.

Bygget sker nu i olika delar där den första delen blir ett upplevelsecenter och att bolaget tar hem tappningen av Lodhians två produkter från Skottland till Grangärde:

- Vi vill börja tappa här och anställa, så att man ser att det utvecklas, säger Kjell Israelsson.

På så vis tror Jan Willner att det ska bli lättare att finna det riskkapital som behövs.

Lodhians två produkter på systembolaget blir snart tre då en whiskylikör snart släpps. Och om företagets mest exklusiva flaska blir permanent på Systembolagets ordinariehylla efter försöket i testsortimentet så ska detta också bidra till mer intäkter.

Vd Thomas Geijer hoppas att få in fem miljoner på Willners och Isrelssons kampanj:

- Då beställer vi utrustningen i Skottland som tar 20 veckor att leverera. Vi har också sett över övrig utrustning så att vi ska få ned kostnaderna, berättar Geijer.

Själva fabriksutrustningen kostar fyra miljoner, ombyggnaden av ladugården till fabrik, butik och upplevelsecentrum beräknas kosta 2,5 miljoner och så behövs kapital att bränna i tre år som är den tid som krävs för att whiskyn ska få kallas så och börja tappas på glas.

BO JOFFER

Mer läsning

Annons