Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ljusning för tågtrafik från Ludvika station

Annons

- I stället för att ta bort SJ-monopolet försöker vi lansera något som vi kallar den öppna bokens princip. Bland annat när det gäller nattåg och chartertrafik finns det en möjlighet att göra en bedömning för att öppna för andra operatörer, klargör Håkan Jansson, projektledare vid näringsdepartementet.

Det privata tågbolagets vd, Rolf Schillén, Kungsbacka, är optimistisk inför kontinentaltågsprojektets fortsättning.

- Jag ser propositionen som en halv seger. Självklart är det så att det håller på att lossna även om det finns starka intressen som vill att monopolet ska fortsätta. Men vår affärsidé är ju att köra speciell trafik och dessutom handlar det om nattåg.

Som tidningen tidigare redogjort för vill Swede Train AB i första hand köra kontinentala tåg mellan Köpenhamn och Storuman via Bergslagsbanan och Ludvika station vidare norrut till Mora och Inlandsbanan.

Företaget har även en framtidsidé om en alternativ route över Gävle och Botniabanan till Storuman.

- Tar riksdagen ett beslut om avreglerad nattågstrafik tolkar jag det som att det ligger öppet för oss. Sedan är det bara formaliteter som återstår att lösa med en ansökan om trafiktillstånd hos Järnvägsstyrelsen och Banverket, fortsätter Schillén.

Förhoppningen är nu att riksdagen hinner behandla "transportproppen" redan före sommaruppehållet.

Detta för att Swede Trains fortsatta planering inte ska försenas ytterligare.

En hake i sammanhanget kan emellertid vara att SJ har trafik på delsträckorna Malmö-Göteborg och Göteborg-Kil. Det är emellertid inget som bekymrar Swede Trains ledning.

- Nej, de måste väl begripa att vi inte ska flyga mellan Köpenhamn och Dalarna, utbrister tågdirektören.

- Man kan inte driva nattågstrafik utan att fylla på tågen i de folktäta regionerna och SJ har ingen trafik som kan jämföras med det vi planerar.

-Vi ska inte ha ett trilskande järnvägsföretag som inte låter oss köra till Lappland på statens spåranläggningar, slutar han.

FREDDY NYLUND

Mer läsning

Annons