Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ljusare för flyget

Annons

Att fastslå att vändningen kommit är för tidigt. Det kan också svänga snabbt i flygbranschen. Men raset har bromsats upp för Dala airport. I februari noterades en måttlig nedgång på 2,5 procent på Arlandalinjen, jämfört med i fjol.

- Det är en bra siffra. Vi har haft tapp på 20-30 procent tidigare.

Och så alltså hittills i mars - en uppgång.

- Genom att Dalaflyget, samarbetet med Mora, har vi fått en bättre tidtabell. Det har varit ett lyft, det ser positivt ut, säger Jean-Marie Skoglund.

Den nya tidtabellen gör det möjligt att resa från Borlänge tidigt på morgonen, och att resa från Arlanda sent på kvällen. Något som efterfrågats, då många resenärer ska vidare ut i Europa, eller kommer med sena flyg från kontinenten.

Arbetet med Londonflyget pågår också och här hoppas Skoglund snart kunna presentera en lösning och att kunna säga att bokningarna är i gång. Men fler parter är inblandade och Dala airport rår inte över alla delar, även om det är härifrån initiativet kommer till rutten London-Borlänge-Arvidsjaur. Britterna ska kunna ta charterflyg till Dalarna och Norrland. Samtidigt som dalfolket, och norrlänningarna, ska kunna åka till London genom att boka de platser som britterna inte fyller.

Resefolk och journalister har tidigare varit i Dalarna och i dagarna i Norrland för att se vad Sverige har att erbjuda. Inom kort väntas en utvärdering vara klar. Och sedan ska det kanske kunna tryckas på knappen. Men Skoglund vet att inget går att ta för givet. När han törs säga att det är klart?

- När maskinen landar.

Han räknar upp tre saker som talar för att Londonsatsningen ska bli verklighet. Sverige är ett billigt land att turista i, det oroliga världsläget med terrorhot gör Skandinavien attraktivt och engelsmännen får två destinationer på en och samma linje.

- Det som talar emot är det ekonomiska världsläget och turbulensen i flygbranschen.

Dala airport har jobbat med London i ungefär ett år. Parallellt sker arbete med andra satsningar. En del har kunnat avskrivas och inte ros i hamn. Andra är fortfarande aktuella. Att jobba inom flyget är ibland aningen frustrerande. Det finns så många viktiga faktorer som påverkar utvecklingen, och som Dala airports ledning inte kan påverka det minsta.

- Ja, det jobbigaste är att vi ofta har faktorer som vi inte rår på, säger Jean-Marie Skoglund.

JERRY BRODIN

Mer läsning

Annons