Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Livsfarliga sabotage

Annons

Dalatrafik har, via sin tidning Trafik, uppmärksammat ett nytt stort problem med skadegörelse.

I takt med att fler av länets bussar utrustas med bälten, har också skadegörelsen ökat.

- Bara under det senaste halvåret har minst 15 bälten skurits sönder på våra bussar i Dalarna, berättar Bergström från Connex.

Hans slutsats är att de som saboterar måste ha med sig egna knivar, eftersom det krävs vassa verktyg för att lyckas kapa av bältena.

- Vi har valt att bara ha en bälteskniv på bussarna, och den förvarar vi hos chauffören. Att placera ut knivar av säkerhetsskäl valde vi bort direkt.

Detta eftersom Bergström var vis av erfarenhet från de småyxor som ska finnas i bussarna för att passagerare ska kunna knacka ut rutor vid nödläge.

- De här yxorna, eller små hammare som behövs för att man ska kunna knacka ur fönstret, stjäls ofta från våra bussar.

Connex har 120 bussar som kör åt Dalatrafik.

- Varje år kostar skadegörelse oss en halv miljon kronor. Pengar som vi i stället skulle kunna satsa på att öka säkerheten och bekvämlighet för våra passagerare.

Han tycker att sabotaget mot bältena är extra allvarligt.

- Inte nog med att det kostar minst en tusenlapp att byta varje bälte som skärs av. Det drabbar ju säkerheten också. Helt plötsligt är det platser som saknar bälten. Bältet är ju enbart till för resenärernas egen säkerhets skull.

Enligt Bergström skulle man kunna installera bälten i bussar i mycket snabbare takt om skadegörelsen på bussarna upphörde.

Bälten i bussar blir allt vanligare. Sedan årsskiftet måste alla nya bussar vara utrustade med bälten. Undantagna är bara de bussar som enbart går i stadstrafik. Och alla som färdas i en buss på en sittplats som är utrustad med bälte, måste också använda bältet.

- Av våra 150 bussar i Dalarna har vi ett 20-tal med bälten. Till sommaren får vi nio nya bussar. De har förstås också bälten på alla platser, säger Hans Bergström.

Kommunerna ställer i allt högre grad krav på bälten när skolskjutstrafik ska upphandlas. Och till 2006 ska Dalatrafik upphandla ny trafik. Även om underlaget till den upphandlingen inte är färdigt, är det ingen vågad gissning att även Dalatrafik nästa gång kommer att kräva bälten i alla bussar.

JAN SVENSSON

Mer läsning

Annons