Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lidl slår snart upp portarna

Annons

Lidl har ett 020-nummer för allmänheten. Numret går till företagets kundtjänst. Där vet man inget om när Lidl öppnar i Borlänge.
– Jag kan inte svara på det. Vi går ut med det i reklamblad när det är dags. Jag har inte ens information om när butiken öppnar, säger en tjej hos kundtjänst.
Varför har du inte information om när ni öppnar i Borlänge?
– Det kan jag inte svara på. Men vi går ut med reklam samma dag som vi öppnar en ny butik.
I Dalarna finns butiker i Avesta, Ludvika, Hedemora, Falun och nu snart i Borlänge.
– Jag har aldrig fått veta i förväg när en butik öppnat i Dalarna, säger Daniel Andersson, ombudsman på Handels i Dalarna.
Företaget har fått mycket kritik, bland annat från facket men även från konsumenter. Bland annat har företaget anklagats för att inte sälja ekologisk mat. Kritiken har också handlat om att Lidl vägrade bygga toaletter i butikerna eftersom det skulle bli för dyrt att handikappanpassa dem.
I Dalarna har det mest rört sig om kritik från facket om anställningsvillkor och arbetsmiljö.
– Arbetsmiljön är inte den bästa. Många anställda har upplevt den som stressig. Bland annat klockas personalen i kassan så att de ska klara kravet på att ta 45 varor per minut. Många har fått höra att det inte går tillräckligt fort för dem i kassan, säger han.
Enligt Daniel Andersson har företagsledningen liten kunskap i arbetsmiljöfrågor.
– Det går inte
att diskutera arbetsmiljö med butikschefer och regionchefer eftersom de saknar grundläggande kunskap i ämnet. Till en början tycker jag att de visat ovilja att lösa problemen, men efter ett tag har det rättat till sig.
Lidl är ett tyskt företag och enligt Daniel Andersson har en del av den tyska företagskulturen följt med till Sverige.
– I Tyskland har man arbetsmetoder som liknar dem vi hade i Sverige för 100 år sedan. Men som tur var är mycket kvar i Tyskland.
Vad då?
– Till exempel att söka igenom de anställdas bilar, det gör Lidl inte i Sverige. I Tyskland har det skrivits en hel bok om Lidl som heter Den svarta boken. Det är före detta anställda som berättar om deras upplevelser inom företaget.
Daniel Andersson retar sig på Lidls organisation, den hierarki och toppstyrning som finns inom företaget.
– Alla beslut måste fattas i Tyskland. Butikscheferna är bara spratteldockor som rycker när man drar i snöret. Samma gäller regioncheferna. De har inget att säga till om. Regioncheferna har inte ens en mobiltelefon som butikscheferna kan nå dem på.
Daniel Andersson berättar om en butik i Dalarna som behövde köpa en stege.
– Jag pratade med regionchefen, men han fick inte köpa en stege till butiken utan att ett beslut togs i Tyskland. Regionchefen skulle prata med dem i Tyskland. Det går inte att prata direkt med den som bestämmer utan det måste gå uppåt i hierarkin.
Ett annat fall handlade om fryshandskar. De anställda behövde handskar för att arbeta i frysdiskarna, men även då behövdes ett beslut från Tyskland.
Vem kan jag prata med om hur många nya jobb som etableringen ger?
– Inte med någon. Jag får inte koppla dig vidare när det gäller sådant. Då får du skicka ett mejl, svarar tjejen i kundtjänst.
När får du koppla vidare?
– Om en kund har tappat något i butiken till exempel.
Så det finns ingen jag kan prata med om den nya butiken i Borlänge?
Nej. Men du kan skicka ett mejl.
Hur känns det att hänvisa till en mejladress?
– Du får inte intervjua mig. Jag får inte uttala mig om det. Du kan prova att ringa till huvudkontoret men jag tror inte att du får något svar där.
På Lidls huvudkontor i Stockholm berättar man att butiken i Borlänge öppnar den 25 augusti. Någon mer information ger man inte per telefon.
– Du får skicka in ett mejl med dina frågor.

JOHANNA LUNDIN

Mer läsning

Annons