Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Leksandsbröd byter vd

Annons

Det brukar heta att familjeföretag maximalt klarar tre generationer - en som bygger upp, en som förvaltar och en som kör det hela i botten. Statistiken visar dessutom att 30 procent av företagen försvinner i samband med generationsväxling på toppen.

- Därför har hela familjen arbetat målmedvetet med den här generationsväxlingen i fem år, berättar Rune Joon som dock kommer att finnas kvar som arbetande styrelseledamot och stöd om det skulle behövas.

- Det är viktigt att den som tar över har kompetensen. Sådant kan man inte fuska med.

Och sonen Peter kan verkligen företaget både utan och innan efter att ha börjat som feriearbetare 1985 och därefter jobbat på samtliga avdelningar. De senaste två åren som vice vd med ansvar för de interna frågorna.

Men trots detta har Peter Joon fått genomgå flera tester och intervjuer med de externa styrelseledamöterna innan han fick erbjudandet att bli ny vd för företaget.

- Jag hade nog aldrig klarat de tester som Peter gått igenom när jag fick ta över, konstaterar Rune.

- Jag hade inte velat ha den här posten på något annat sätt! säger Peter med eftertryck.

Och framtiden för bybageriet som nu vuxit till en brödindustri står klar. Det är fortsatt framåt.

- Målet är naturligtvis att företaget ska ha fortsatt tillväxt. Min bedömning är att vi kan öka omsättningen med 20 procent.

Hur då?

- Genom att effektivisera arbetet ytterligare, främst genom maskinell utveckling. Det finns en del flaskhalsar kvar att jobba med och det gör vi tillsammans med personalen som vi brukar.

Anita Münth, fackordförande vid Leksandsbröd välkomnar den nya vd:n.

- De senaste åren har det varit självklart vart Peter varit på väg. Det ska bli spännande att se hur det blir nu.

ANNKI HÄLLBERG

Mer läsning

Annons