Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ledigt för OS-festen

Annons

Bilden stämmer ganska väl överens med hur det ser ut på arbetsplatserna runt om i Europa, enligt en undersökning som nätrekryteringsföretaget Jobline Monster genomfört bland 3 500 européer.

56 procent av de tillfrågade får inte se sport på tv under arbetstid, medan 11 procent får titta på OS när de vill.

Hos Milko har flera sporttokiga medarbetare helt sonika löst problemet genom att ta ut semester under OS-festen. Mejeriets kvalitets- och miljösamordnare Berit Serenius börjar sin OS-ledighet i dag.

- Friidrotten drar ju igång. Då har man inte tid att jobba, säger hon.

Berit ville ta ledigt nästa vecka också, men det gick inte arbetsgivaren med på.

- Så låt bli att ringa mig under nästa vecka, skrattar hon. Jag får faktiskt lyssna på radio mellan telefonsamtalen.

Personalen på många av länets större arbetsplatser står inför samma dilemma som Berit. SSAB:s 2 500 anställda och Banverkets drygt 500 i Borlänge, till exempel, kan glömma allt vad OS heter på arbetstid.

Mora IK:s klubbdirektör Jan Simons är heller inte nådig mot sin personal:

- På en arbetsplats tittar man inte på tv, där jobbar man och just nu har vi absolut ingen som helst tid att fundera på OS, säger han men erkänner i nästa andetag att det kan bli problem när friidrotten drar i gång i dag.

Samtidigt finns det OS-fantaster som är lyckligt lottade. Clas Ohlsons 300 anställda i Insjön, till exempel, som har alla möjligheter att ta lägliga raster framför tv:n.

- Nog fungerar tv:n som en magnet när det är svenska framgångar på gång, men intresset är nog större när det är hockey, säger personalchefen Susanne Löfås-Hällman som inte har nödgats skicka ut någon OS-policy till personalen.

- Vi går sällan ut med pekpinnar och hade vi en OS-policy så skulle den snarare handla om att ha storbildsskärmar åt personalen, så är Clas Ohlson-andan, fortsätter hon.

För personalen på Siljan Turisms huvudkontor i Rättvik råder också frihet under ansvar att följa OS.

- Det är viktigt att hänga med och hålla ett öra på radion så att man inte verkar alldeles bortkommen. Just nu inleds många viktiga samtal med OS, säger marknadschef Lars Liljegren.

Ungefär likadant resonerar Pär Fagerström, vd för Dalarnas Tidningar:

- Jag har inget emot tv-apparater på arbetsplatsen. Vi är ju ett nyhetsföretag och det vore trist om vi, när vi går ut på lunchen, skulle vara de enda som inte känner till en svensk guldmedalj.

MAGNUS ROLANDS

Mer läsning

Annons