Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lättare ringa kungens slott

Annons

Det har kommit en rad nya telefonnummer på marknaden, speciellt till en del offentliga inrättningar. De nummer jag här talar om har riktningen 0771. Tidigare hade en del serviceinrättningarna ett 020-nummer vilket kostar platt intet i samtal för den som ringer upp. Kundvänligt och seviceinriktat med andra ord. Det är annorlunda med 0771.

0771 för till apotekssvar, inte till apotek, numret för också till lokala skattemyndigheten för att ta ett par exempel. Om det varit gratis för den uppringande tidigare kostar det en slant numera. En riktigt rejäl slant förresten för den som hamnar i kö och vars öra alltså då och då hör en mild röst som säger: "Tack för att du väntar".

Vad kostar det då?

Den som inte vet, han får fråga.

Fast - det är lättare sagt än gjort att nå fram till någon hos Telia. Först ska man klara en snårskog av knappar. Efter ett par omgångar missar man.

Det finns nummerupplysning förstås, men här går det trögt. Men ett ringnummer lämnas omsider och väl framme framförs önskemålet att få komma till informationsavdelning - eller pressavdelning. Bums kommer en motfråga om man är journalist med följdfråga: Vilken tidning? I växeln blir man också anmodad att redovisa ärendet "för att kunna koppla till rätt person"!

Man skulle kanske skaffa bildtelefon och visa legitimation så att de såg en.

Med erfarenhet kan jag intyga att det är lättare att ringa till kungens slott än till Telia. Det inte bara snårskog att ta sig igenom utan en kompakt djungel.

Vad kostar det oss då, det nya systemet med 0771?

Varje samtal betingar en vad man kallar uppkopplingsavgift.

Vanligt telefonerande kostar 45 öre, det nya riktnummret kostar 52,5 öre, alltså 7,5 öre mera än det "vanliga" samtalet. Med moms blir denna avgift 65,6 öre.

Samtalstiden debiteras med 23 öre i minuten, därtill kommer moms med slutsumma 28,75 öre har en vänlig läsare räknat ut. Summan är densamma som vanligheten med den korrigeringen att detta 0771-pris gäller dygnet runt - alltså ingen rabatt efter klockan 18.00.

Givet är att den enskilde förlorar - väntans minuter kan bli dyrbara.

Somlig bankservice går på sådana nummer, lokala skattemyndigheten hör dit liksom apoteken.

Apoteken, ja, som blivit följetong i höst.

Tvärt emot vad som hävdas från stora Apoteksservice blir man inte alla gånger kopplad till sitt hemapotek om man begär det. Har inte direktiven från högsta ort trängt igenom? En mansperson försökte och blev nekad. Då ringde han en gång till, mötte en annan röst och kom igenom.

Det är lika obeständigt med löfte (och ambition) om korta väntetider i apoteksringandet.

Om kartan och verkligheten inte stämmer är det verkligheten som gäller. Som bekant.

Slutligen: En röst i telefonen säger (och har fått bekräftelse på detta) att merinkomsterna på 0771-nummer tillfaller den uppringde, alltså apotek, bank och skattemyndighet med flera. Från Telia säger man att detta inte är riktigt.

Här står ord mot ord - faktum kvarstår: Det blir dyrare för kunden att ringa 0771. Marginella summor, säger någon. Javisst. Men lång köväntan kan få det minsta att bli stort.

INGRID THOR

Mer läsning

Annons