Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lättare nå kommunfolk

Annons

Kommunens andelsväxel har gjort sitt och det behövdes en ny. Många större offentliga organisationer som exempelvis landstinget har valt att flytta ut sin växel med personal och allt och lägga den någon annanstans.

- Men vi ville inte ha vår växel i exempelvis Arvidsjaur. Våra växeltelefonisters lokal- och personkännedom är oerhört värdefull, säger organisationskontorets chef Janne Fors.

Att datorisera telefontjänsten var heller ingen lösning ansåg Janne Fors.

- Vi ville inte ha en dator till som kunde djäklas, säger han.

Resultatet av funderingarna om hur man ville ordna telefonerandet blev ett samarbete med Telia om ett för landet helt nytt system som Falun är först ut att få i större skala. Det kallas Centrex.

Centrex innebär att man lägger över kommunens växel i en AXE-växel i det vanliga telefonnätet.

Det gör det möjligt att koppla ihop kommunens fasta telefoner med de mobila som en del tjänstemän har.

Alla tjänstemän får ett eget direktnummer och mobiltelefonerna får samma nummer som den fasta telefonen. Det gör det mycket lättare att nå tjänstemännen om de så befinner sig i Norrland.

Kostnaden för den som ringer till tjänstemännen blir den samma oavsett på vilken telefon samtalet tas emot.

Kommunen har idag en mängd småväxlar utanför Falun. De finns på skolor, daghem och servicehus. Även dessa ska kopplas in i systemet.

Alla anställda har idag ingen egen telefon. Det gör att det ibland kan vara svårt att få tag på exempelvis en lärare eller en vårdanställd. Men nu ska även de få egna telefonnummer dit man kan ringa och tala in meddelanden i röstbrevlådor om att man söker kontakt. Dessa kan sedan kontrolleras var som helst ifrån.

Systemet ger också möjlighet att meddelanden i röstbrevlådor kan föras över till e-postadressen om en tjänsteman nu tycker att den brevlådan är lättare att vittja.

- Det här systemet har många möjligheter som ska göra det lättare för allmänheten att komma i kontakt med oss, säger Janne Fors entusiastiskt.

Men växeltelefonisterna försvinner inte för det. Inga tjänster ska dras in på grund av det nya systemet, försäkrar Janne Fors. Den som ringer kommunens centrala växelnummer ska även i fortsättningen mötas av en mänsklig röst som hjälper till att hitta den som söks eller ge besked om när det går att få kontakt.

Ny teknik brukar kosta. Men så icke i detta fall. Det nya systemet kostar inte mer än det gamla skrotfärdiga.

Centrexsystemet tas i bruk 1 maj och något senare kopplas de mindre växlarna in på det.

KATARINA RUDBECK

Mer läsning

Annons