Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lättare få vårdkontakt

Annons

- När det gäller bemötande är det viktigt att patienten inte uppfattar sjukvården som en myndighet. Vi är till för patienten, säger Petersson.

När det gäller primärvården i Falun är en mycket viktig fråga möjligheten att komma fram på telefon till sin vårdcentral:

- Vi har gjort mätningar under tre veckor, och har precis fått de första resultaten. Det finns dagar när vi inte hinner ringa tillbaka på samtal som kommer in före klockan tio på förmiddagen. Det är inte acceptablet, säger närsjukvårdschef Jan Fahlén.

- Jag kommer att sätta upp en del krav inom kort. Målet är att alla som ringer före en viss tid, kanske klockan 16, ska få kontakt samma dag. Visst kan det handla om brist på resurser. Men då får vi prioritera om. Kanske man inte kan ha lika många planerade besök som tidigare, säger Fahlén.

Vårdcentralerna har ett automatiskt telefonsvararsystem, som innebär att vårdpersonal ringer tillbaka till patienterna.

- Problemet är när tiderna tar slut och telefonsvararen blir full. Nu är det först till kvarn som gäller, eftersom maskinen inte kan prioritera. Därför är det viktigt att alla som ringer före en tid kan få kontakt, säger Fahlén.

Han menar att det är oerhört viktigt att detta fungerar sett till hela sjukvården.

- Fungerar inte detta första steg in i sjukvården, tar man bakvägen till slut. Det betyder att man åker upp till akuten, och bakdörren i form av akuten blir i stället en huvudentré.

Tidigare har man talat om att tillgängligheten till primärvården är som viktigast i ytterområdena.

- Men egentligen är det ännu viktigare att detta fungerar i städer med ett lasarett. Annars blir det så att man åker till lasarettet och man börjar bak-köra hela systemet.

Fahlén kommer också att införa någon form av nöjd-patient-index.

- Det är viktigt att få ett bra underlag på hur nöjda patienterna är. Vi kan mäta antalet patientbesök, men det säger ingenting om kvaliteten på vården.

JAN SVENSSON

Mer läsning

Annons