Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lätt som en plätt

Annons

- Välkommen Cristine! Tar du den magiska trollstaven ska vi se om du kan alfabetet i dag?

Det är dags för Cristines dagliga lektion med Birgit och alfabetet är inga problem vare sig med eller utan trollstav.

I två veckor har hon nu fått extra läshjälp och det märks redan en stor skillnad.

- Det gäller att hitta barnets egen nivå.

Cristine går i första klass och är en av fem elever som får extra läshjälp av Birgit Isaksson enligt "Nya Zeeland-metoden".

- Vi har anpassat den efter våra behov och elever så för oss är det "Siljansnäs-metoden", säger Birgit.

Cristines lektion fortsätter med att hon får läsa högt ur boken hon haft i läxa. En läxa som hon tränat på tillsammans med sina föräldrar kvällen innan.

- Metoden bygger på stort föräldraengagemang. De får skriva på ett kontrakt att de ska hjälpa sina barn efter ett givet schema mellan 20 och 30 minuter fyra kvällar i veckan, berättar Birgit.

- Allt bygger på frivillighet och hittills har ingen sagt nej.

Intensivträningen i att läsa och förstå hur ord och meningar är uppbyggda sker under 20 veckor på vårterminen i första klass.

Är det inte jobbigt för barnen att pekas ut så tidigt?

- Nej tvärt om! Innan barnen känner att de har misslyckats hjälper vi dem. Det är snarare så att de andra i klassen undrar varför inte de också får träffa Birgit, berättar lågstadielärare Eva Korsgren.

- Det är också viktigt att lektionerna aldrig krockar med när klassens ska se film, har idrott eller något liknande. Man ska göra samma sak som i klassrumet, fyller Birgit i.

Ett år har man nu arbetat efter metoden som helt och hållet bygger på barnens egna individuella kunskapsnivåer. En del av pedagogiken tillämpas även med hela klassen.

- All forskning säger att man måste hjälpa barnen så tidigt som möjligt, ändå låter vi det ofta gå för långt och så i mellanstadiet säger vi plötsligt; "Oj!" Men då kan det vara för sent.

- Det är för tidigt att säga vad vi i pengar tjänar på den här metoden, men ett är säkert. Den här metoden kommer vi att fortsätta med, slår rektor Kersti Belin fast.

ANNKI HÄLLBERG

Mer läsning

Annons