Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Låt Tåg i Bergslagen ta över Dalabanan

Annons

Resandet med Tåg i Bergslagen (TIB) har dubblerats sedan start, det innebär cirka två miljoner resor per år. Helt fantastiskt!

På TIB:s bekymmersbana (Västerdalsbanan) har exempelvis resandet ökat från 50 000 resor per år 2003 till cirka 65 000 resor under innevarande år.

Men tål TIB en fortsatt resandeökning, exempelvis 3 000 000 årligen, utan att man investerar i fordon, bana och stationsmiljöer? Jag tror inte det.

Att Banverket ligger i Borlänge tycks inte vara någon fördel när det gäller investeringar, jag vill snarare påstå att placeringen av HK hitintills missgynnat Järnvägsdalarna.

Vi har i dag fordon som får gå 180-200 km/h om banstandarden tillåter. Det sker ingenstans i dag i Dalarna, och det är inte acceptabelt. Att 90 km/h (Repbäcken-Malung, Ställdalen-Frövi, Ludvika-Fagersta) är den hastighet vi glesbygdsbor får nöja oss med, tycks vara ett faktum hos Banverket.

Jag har ingenting emot smarta billiga lösningar, men att vara bestående fattig i en rik järnvägsvärld (Botniabanan, Hallandsåsen, Citytunneln, etc) får aldrig bli ett självändamål. Ursäkta, vi är från Dalarna tycks vara standardrepliken när departement och Banverkets direktörer uppvaktas.

Som järnvägsförespråkare har jag från gång till annan varit förbannad över oförmågan att ordna järnvägsinvesteringar värda namnet, trots länets omfattande gods- och persontrafik.

Att vi i Dalarna därutöver tillåter SJ att obstruera en resandeutveckling på Dalabanan är obegripligt. Ett tåg i timmen i vardera riktningen är ett rimligt krav.

Det enda vettiga är att TIB snarast få överta ansvaret för Dalabanans resandeutveckling. TIB:s lokala förankring i samklang med resenärers behov har visat sig vara överlägsen SJ:s centrala byråkrati.

Tåget spelar redan i dag en stor roll för att minska trafikens miljöpåverkan. Vägarnas koldioxidutsläpp är ju den största källan till växthuseffekten.

Frågorna till länets riksdagsmän och kvinnor lyder därmed:

1. Är du nöjd med standarden på Dalarnas järnvägsnät? Vilka förbättringar vill du se?

2. En ny vintersäsong står för dörren i Sälenfjällen och möjligheten att ta tåget ända fram till länets största stad vintertid saknas. Är det särskilt framtidsinriktat med tanke på turismnäringens utveckling och länets trovärdighet i miljöfrågor?

3. Resandeutvecklingen har varit fantastisk inom TIB-området. Vilka initiativ är du beredd att vidta för att stödja och befrämja en fortsatt resandeutveckling?

LEIF LINDSTRÖM BLAND ANNAT LOKFÖRARE

Mer läsning

Annons