Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Läs det finstilta"

Annons

Den maningen når då och då våra öron. Speciellt kommer rådet från dem som drabbats och som alls icke förstår, när det de trodde var okej, plötsligt blir något rakt emot med tråkigheter och extra utgifter i följe. Plus hot om inkasso.

Det handlar om att göra förvärv per annons.

Senaste rapport kommer från en äldre man någonstans i Dalarna, som "åkt dit" och som idkar flitig brevväxling med sin motpart utan att få gehör.

Så här är det. Herr B fick syn på en annons om en tidskrift, som han tyckte såg spännande ut. Han svarade på kupong "Ja tack, jag vill gärna prenumerera på Tidningen (T) och får 2 nummer för bara 29:50 plus porto och expeditionsavgift". Han skulle få en extra present också.

Herr B uppfattade annonsen som att han skulle svara ja eller nej på en senare prenumeration, sedan han läst de två första och billigare numren.

Det stod också detta att läsa: Du kan säga upp prenumerationen när som helst genom att ringa eller skriva till förlaget. Det sistnämnda hör till det finstilta.

Nu gick det som det gick. Herr B ville inte bli prenumerant, så han sa upp varan, men se det gick inte lika lätt. Det finns tydligen vissa bestämmelser, som han då inte kände till.

Hela dispyten handlar strängt taget bara om en småsumma, men herr B anser att i detta fall är principerna viktiga. Så han höjer sin röst då och då.

Han anklagar förlaget för dålig affärssed och vill gärna föra till torgs sina lika dåliga erfarenheter för att varna andra.

Nej. Hr B läste inte baksidan av betalningsgirotalongen. Det skulle han ha gjort.

- Baksidan brukar man inte läsa, noterar han, dessutom blir man av med den vid betalningen. Så chansen till efterläsning försvinner.

Här kommer en del av många åsikter torgförda av herr B i brev till ansvariga på förlaget:

r Jag vill tillägga att jag mycket riktigt inte läste det finstilta ordentligt. Mina ögon har svårt att fokusera finstilt, det gäller många äldre. Varför skrivs viktig information finstilt?

r Annonsens layout är virrig, vilseledande. Man ställer in sig på två provexemplar. Därför anser jag, att jag bara accepterat två tidningar.

r Förlaget accepterar ej god affärssed med sikte på nöjda kunder.

r De nya kraven säger att uppsägning av abonnemanget ska ske minst fem dagar före leverans av nästa tidning.

r Om ett sådant arrangemang gällde är det kundtjänstens skyldighet att underrätta kunden, när uppsägning ska ske. Inte komma med uträkning efteråt. Det är parodi på kundtjänst.

r Kunden vet inte när nästa exemplar kommer.

r Använd god affärssed. Det gör seriösa företag som vill ha nöjda kunder. Man undviker missförstånd. Och dyker sådana upp klaras ärendet snabbt upp.

r T slår mynt av framprovocerade misstag i stället för att undanröja orsakernna.

Slutligen vill herr B ha detta sagt: Vi vill ha god affärssed med raka och klara besked. Det är svårt att förstå hur ett så stort företag som T kan ha kundpolicy à la Kiviks marknad.

Brevväxlingen lär pågå ännu ett tag.

SVENSKT ORDSPRÅK

Mer läsning

Annons