Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lärde ut om lärande

Annons

Betyg och nationella prov ska inte komma som en blixt från klar himmel.

Eleverna måste få respons på vad de gör i skolan tidigare, det kan inte vänta till årskurs åtta.

Leif Strandberg tycker att titeln klassföreståndare är förlegad. Mentor är ett mer passande namn.

- En individuell handlingsplan och återkommande utvecklingssamtal är viktigt redan från början, säger han.

Leif Strandberg har sysslat med skolutveckling i 30 år. I början av 1970-talet arbetade han som skolpsykolog i Norrland, men sedan 1986 frilansar han och reser bland annat runt på föreläsningsturnéer i hela Sverige.

- Jag försöker inte presentera någon pedagogisk metod, utan modern forskning om hur lärandet går till, förklarar han.

Lärandet går att dela in i olika nivåer, från den första upplevelsen till mer avancerad teori. Alla nivåer är nödvändiga.

- Jag har själv rest mycket i Balkanstaterna, men när jag började med att läsa om Serbien och Kroatien var det svårt att hålla isär alla fakta.

Det var först när Leif Strandberg upplevde Sarajevo, som han kände att det verkligen gick att få ut något av det som fanns skrivet i böckerna.

Det är inte heller nödvändigt att begripa allting.

Bara vetskapen om att det finns en annan verklighet, är också ett slags lärande.

Leif Strandberg säger att kunskap går att låna, som när till exempel ett litet barn härmar vuxnas tal och blir deltagare i vuxenvärlden.

- Först och främst kommer den sociala aktiviteten, man behöver inte veta allt för att kunna vara med.

Rummet har också betydelse för lärandet. Det går inte att lära sig läsa i en miljö där det inte finns böcker, som mitt inne i en skog till exempel.

- Man kan ställa sig frågan vart jag skulle kunna begripa det här bäst någonstans. Tyska lär man sig bäst i Tyskland, det är ju ganska självklart.

Eftersom en människa lär sig hela livet, anser Leif Strandberg att skolan har till uppgift att förklara hur lärandet faktiskt går till.

- Hela systemet måste engageras, från förskolan till gymnasiet, säger han.

JOHAN KÄLLS

Mer läsning

Annons