Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lärare på myrjakt

Annons

NO-teknikfestivalen, som var den första i sitt slag, ska bli årligen återkommande är det tänkt.

Den är ett led i Den Röda Tråden, ett samarbetsprojekt mellan Högskolan Dalarna och Ljungbergsfonden.

Syftet är att dra igång och samordna olika aktiviteter inom ubildningssystemet, utveckla en röd tråd, och det ska ske i samverkan med förskola, skola och näringsliv.

- Det är en allvarlig trend när intresset för de tekniska utbildningarna viker i samhället, sa Bengt Lindström, samverkansansvarig vid Högskolan Dalarna, när han berättade om bakgrunden till festivalen i sitt inledningsanförande.

- Det är därför viktigt för Sverige och välfärden att vi lyckas locka ungdomar till teknikutbildningarna. Vi vet att många har ett grundintresse för teknik, som vi inte tar vara på i dag, sa han.

Karin Geiger från Ungdomsbarometern berättade om värderingar, attityder och livsstilar hos dagens unga. Hennes uppfattning är att kunskapsnivån är hög hos många ungdomar.

- Jag vet att det finns undersökningar som visar på det motsatta, men det är en fråga om hur man mäter. Jag påstår att kunskapsnivån är rekordhög, sa hon och konstaterade att det finns en stor vetgirighet hos dagens unga generation.

- Hälften av alla ungdomar i åldern 18-25 år läser till exempel tidningar på nätet varje dag, sa hon.

Lars-Ove Staff, vd vid Kvarnsvedens pappersbruk, tog över talarstolen efter Karin Geiger och berömde initiativet med Den Röda Tråden.

- Det är en fantastiskt bra idé. Vi har ett gemensamt ansvar att rekrytera ungdomar och det är viktigt att de får information om alla de intressanta utbildningsvägar som finns, sa han.

Lars-Ove Staff berättade om den attitydförändring som skett under de senaste decennierna när det gäller synen på att jobba i pappersbruket.

- Jag började arbeta här som ung ingenjör 1968. På den tiden hade de som började ganska dålig utbildning och jag minns att man sa: får jag inget annat så får jag väl gå ner i bruket. Många tror att det är lika i dag, men de 25-30-åringar som anställs i dag är mycket välutbildade, sa Lars-Ove Staff.

Han konstaterade att det finns många fantastiskt intressanta jobb inom industrin som borde locka många. Han berättade också om hur han tycker att arbetet bör organiseras.

- Alla gamla hierarkier måste bort, vi måste arbeta mer tillsammans och i grupp. Jag vet att det finns motstånd hos vissa mot en sådan utveckling, det är en generationsfråga, sa han.

Efter föredragen var det dags för festivaldagens seminarier där deltagarna fick tips hur de kan arbeta i skolan, dels genom olika utställningar, dels genom workshops där de själva fick prova på olika projekt. Som att lösa problem i matematiska situationer med fantasi och kunskap.

Lars Nyhlén, universitetslektor, biolog och lärarutbildare, ansvarade för en övning där skolledarna fick tips hur en biologilaboration kan göras både rolig och lärorik.

Det handlade om att försöka räkna ut hur många myror som finns i en myrstack.

- Det går faktiskt. I alla fall är det möjligt att få en uppskattning om hur många myror som finns i stacken, berättade Lars Nyhlén när han instruerade skolfolket.

Hur det går till? Jo, det handlar om att märka en del av myrorna med vit färg och räkna dem med hjälp av en särskild formel.

Den skolpersonal som hade anmält sig för uppgiften tog sig an den med friskt mod och kröp runt i buskarna utanför Folkets Hus med penslar och vit färg på jakt efter myror.

Myror hittade de också och experimentet var uppskattat. Några lärare skulle testa det på sina elever.

CLAES HUSÁHR

Mer läsning

Annons