Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lärare fick yrkesspråk på kurs

Annons

De fyra lärare som tidningen träffar talar om aha-upplevelser och nya infallsvinklar. De tycker att dagarna på högskolan under tre år har gett nya insikter. Eftersom de deltagit i seminarierna parallellt med jobbet ute på skolorna så har de kunnat omsätta teorierna i praktiken.

Det kan vara svårt att arbeta långsiktigt på skolorna. Av hundratalet som deltog i seminariedagarna från början så har många fallit ifrån. Ove Leander är till exempel ensam kvar från Sammilsdalsskolan.

- Att arbetslagen hela tiden förändras kan göra det svårt att hitta den röda tråden, säger Inga-lill Lundvik, som dock konstaterar att på Södra skolan och Kvarnberget är personalsituationen ganska stabil. Just hur arbetslagen fungerar har varit utgångspunkten under dagarna. Föreläsare har gett olika infallsvinklar och deltagarna har diskuterat utifrån sin verklighet.

En viktig poäng har varit att olika världar ska mötas. Forskarna ska få kontakt med vardagen i klassrummen, och vice versa.

- En insikt jag har fått är hur lätt det är att hamna i diskussioner om form, istället för att prata innehåll. Det är lättare att snacka om schemafrågor, regler och tider än att föra en pedagogisk diskussion, säger Inger Norling.

Lärare är bra på praktik, konstaterar de fyra pedagogerna, men vi kan kanske inte alltid sätta ord på vad vi gör.

Nu har de fått ett yrkesspråk, och lättare att se samband och styra rätt.

RAGNA FAHLANDER

Mer läsning

Annons