Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Långsamt och försent

Annons

Regeringen har bidragit med 500 miljoner kronor för utbyggnad av motorvägen mellan Falun och Borlänge.

I och med det drabbas andra vägprojekt i länet, anser Region Siljan i sitt yttrande till Region Dalarna.

Direktionen för region Siljan framhåller fyra projekt, trafiksäkerhetsåtgärder i Insjön, riksväg 70, cirkulationsplats Öna-Tuvan i Mora, väg 991 vid Stormgatan i Orsa och väg 301, ombyggnad korsning Ingels i Rättviks kommun.

Vad gäller det nationella vägnätet bör den så kallade "Salaproppen" på riksväg 70 byggas bort så fort som möjligt och inte som i värsta fall om tolv år enligt den nationella vägplanen.

Förbifarten på riksväg 45 sträckan Mora-Orsa är en trafikfara som också måste bygas bort så fort som möjligt, anser Region Siljan och dess ordförande Jonny Jones, c, kommunalråd från

Rättvik.

Region Siljan yttrar sig också till banverket och anser att verkets förslag till banhållning inte heller gynnar regionen.

-Dalabanan från Borlänge till Uppsala bör givetvis förlängas till Mora och även till Norge. Vi vill ha en tvärförbindelse i regionen och även en utveckling av Inlandsbanan och banan mellan Furudal och Bollnäs. Där ligger all trafik nere vilket vi inte accepterar.

- Dalabanan är viktig för regionen men också för området kring Siljan. En restid på cirka tre timmar från Mora till Stockholm är målsättningen och en timmes restid mellan Mora och Borlänge.

Dessutom vill direktionen för region Siljan att investeringstakten och utbyggnaden av Dalabanan ska snabbas på.

KATARINA CHAM

Mer läsning

Annons