Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Långa bindningstider kan förbjudas

Konsumentverket vill korta bindningstiden för mobil- och internetabonnemang till högst ett år så att kunderna inom rimlig tid ska kunna bli av med dyra och dåliga tjänster.

Annons

Samtidigt reviderar verket sina regler för prisinformation så att det ska bli lättare att jämföra priser på olika mobiltelefoner och abonnemang.

Skälet är att branschen misslyckats med att skapa produkter och tjänster som är begripliga för konsumenterna, skriver verkets generaldirektör Gunnar Larsson i Dagens Nyheter.

Konsumentverket har på regeringens uppdrag gjort en undersökning av mobilmarknaden. 3 000 människor har intervjuats. Nästan hälften har svarat att de är missnöjda med tjänstens kvalitet, till exempel tekniska problem eller begränsningar av överföringshastighet.

37 procent klagar på priset och 35 procent på försäljningsmetoderna. En dryg fjärdedel ogillar avtalsvillkoren och anser att informationen är dålig eller att villkoren ändras. Bara 27 procent tycker att det är lätt att jämföra olika sorters abonnemang. Resultatet är nedslående, skriver Gunnar Larsson.

När det nu visat sig att marknaden ser ut som den gör skulle det i alla fall hjälpa konsumenterna om de inte behövde binda sig för mer än högst ett år, anser han.
Larsson förväntar sig att branschen tar problemen på allvar och tar lärdom av det som kommit fram.

Mer läsning

Annons