Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lagtrots på gångbana

Annons

Problemen är främst två:

Mopederna går för fort. Ofta är de trimmade.

Och man kör på gång- och cykelvägar.

De så kallade klass 2-mopederna får köras i högst 25 och 30 kilometer i timmen.

Och de får köra på gång- och cykelbanor.

Det får däremot inte klass 1-mopederna, vars högsta tillåtna hastighet är 45 kilometer i timmen.

Men det nonchaleras.

-Javisst. Det ringer ofta äldre människor som är ute och går på gångvägar och blir omkörda av EU-mopeder i hög hastighet.

-Självklart blir dessa personer skrämda och rädda. Ibland har vi sett mopeder som susat fram i över 100 kilometer i timmen. Det är alldeles åt skogen!

-Vi tar många mopedister i dag. Är mopeden trimmad tar vi de ditsatta delarna i beslag och sen väntar böter för mopedföraren för olovlig körning, säger Kjell Larsson.

Problemen med EU-mopeder finns över hela länet.

Men det är centrerat till de större städerna.

-Det händer incidenter ofta. Men problemet vi har är att vi oftast inte har någon möjlighet att följa efter mopeden.

Klass 1- och klass 2-mopederna ser oftast likadana ut. Därför är det svårt att skilja på om "fel" moped kör på gångvägar.

Polisen satsar i stället sina resurser på att göra "nedslag" vid ungdomarnas samlingsplatser.

-Vi gör sådana insatser. Då går vi igenom mopederna. Många är okej. Men hittar vi lagbrott tar vi mopeden i beslag och låter våra tekniker gå igenom mopeden.

-Är den trimmad blir det böter, säger Kjell Larsson.

PER MALMBERG

Mer läsning

Annons