Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lägre hastigheter att vänta

Annons

Glesbygdskommunen Älvdalen riskerar att bli än mer avlägsen. Detta om Vägverket får igenom sin planer på att sänka hastigheten på ett antal vägar som direkt eller indirekt berör kommunen.

I Älvdalen vill Vägverket bland annat sänka hastigheten på Vasaloppsvägen, väg 1024, från Älvdalen till Fiskarheden, från 90 till 70 km i timmen. De senaste vintrarna har det varit sänkta hastigheter under helgerna, men enligt uppgift har det medfört klagomål. Därför föreslår Vägverket att hastigheten sänks för gott till 70 km.

Älvdalens kommun har, genom tekniska nämnden, kommenterat den sänkningen med att det är bättre att höja standarden på vägen.

Vasaloppsvägen kan räkna med att få en betydligt högre status, när motorvägen förbi Uppsala blir klar om ett år. Då finns det ingen anledning för trafikanter från Uppsala och Stockholm att åka över Sala och upp till Borlänge eller via Ludvika. Istället blir det motorväg från Stockholm förbi Uppsala, Gävle och Sandviken. Därefter en väg med hög standard till Mora och vidare upp till Evertsberg.

Väg 1061, mellan Särna och Lillhärdal, är nyligen upprustad, men det återstår en bit närmast Särna. Där vill Vägverket sänka hastigheten till 70 km.

Våg 311 Särna-Sälen föreslås få en sänkning på den krokiga del som berör Malungs kommun. Det är en väg som tar emot en stor del av fjälltrafiken till Idre och Grövelsjön.

- Kommunen har inga invändningar mot förslagen på hastighetssänkningar, i avvaktan på att vägarna kan rustas upp och åter få en högre hastighet, säger P-O Brandt på Älvdalens kommun.

I Idre har även arbetet inletts med att påverka Vägverket att tidigarelägga nästa etapp av upprustningen av riksväg 70. Ambitionen är där, att snarast få till det så att de två återstående etapperna breddas och rätas ut.

NISSE SCHMIDT

Mer läsning

Annons