Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lägg ner Västerdalsbanan!

Annons

Västerdalsbanan kostar oss skattebetalare elva miljoner kronor per år. Det är bevisat sedan länge att persontrafiken inte är det minsta lönsam. Varför envisas man då med att fortsätta köra? Jag tror, att efter försök med halva biljettpriset under december månad, kommer Tord Hult att lägga ner persontrafiken. Han måste känna vanmakt om han inte kan påverka ett nerläggningsbeslut.

Vägbussarna angör alla bycentrum, är sköna att åka i, fryser inte vid någon eller några minusgrader, bra och trevlig personal manövrerar dem och tiden brukar hållas. Sälj de dyra rälsbussarna och lägg pengarna på Dalabanan, där resandet ökar.

Dalabanan måste utvecklas. Borlänges kommunalråd, Peter Hultqvist (s), kämpar kraftfullt för att banan ska byggas om för att sänka restiderna. Tack Peter!

Man har talat om att ersätta dagens lokomotivdrivna tåg med Reginaåkdon? Oj, oj, många, inklusive undertecknad är inte särskilt road av att åka i dem några längre sträckor. Har för mig att det finns en snikvariant av X 2000-tågen.

I tågsammanhang vill jag passa på att gratulera Tågkompaniet till chartersatsningen. Nu kanske vi snart kan få möjligheten att åka till Hjalmars Revy i Örebro, Rättviks bägge årliga marknader och höjdpunkten, Classic Car Cruisingen. Det skulle vara perfekt att få landa mitt i centrum utan automobil. Kanske att vi då på återvägen gives möjlighet att inmundiga diverse vederkvickelser. Det skulle sitta det. Smaskens!

FLITIG STOCKHOLMSRESENÄR

Mer läsning

Annons