Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lagbrott också bakom bolaget som hyr ut tåg

Annons

Transitio var ett till största delen privatägt företag från början. Ägaren hette Adtranz och tillverkade tåg i Västerås.

Västmanlands lokaltrafik, VL, också beläget i Västerås, var ende delägare i Transitio.

VL beställde sex Reginatåg av Adtranz, tåg som skulle förvaltas av Transitio och hyras av VL.

Västmanlands lokaltrafik var och är offentligt ägt och en upphandlande enhet, men de gjorde ingen offentlig upphandling av tågen, enligt Transitios nuvarande vd Bo Fredriksson.

- Det kanske de borde ha gjort, medger han.

Hösten 1999 gick X-trafik, offentligt ägt trafikföretag i Gävleborgs län med som delägare i Transitio och beställde fem Reginatåg. Enligt Bo Fredriksson insåg Adtranz att det "inte såg så bra ut" att vara privat majoritetsägare i ett bolag med offentliga delägare och som dessutom köpte tåg av sig själv för offentliga medel.

Adtranz säljer därför sin aktiepost i Transitio till Storstockholms lokaltrafik, SL.

Transitio har då en option på 200 Adtranztillverkade Reginatåg.

Optionen innebär att Transitio kan fortsätta köpa Reginatåg till frysta priser och på så sätt komma billigare undan.

Transitio ägs i dag av Stockholms lokaltrafik, Tåg i Bergslagen, Västmanlands lokaltrafik, X-trafik (Gävleborg), Västtrafik och Länstrafiken i Örebro län. Och fler offentliga trafikbolag är på väg.

- Hela förvärvskedjan är märklig, säger Mikael Slavicek, chefs-jurist på NOU.

Han säger att NOU inte haft anledning att titta närmare på affären, men att det inte spelar någon roll om företaget är privat eller offentligt, när så stora allmänintressen står på spel.

- Den som driver den här typen av trafik omfattas av LOU oavsett om det är ett offentligt företag eller ett privat.

Bo Fredriksson vill påpeka att tågmarknaden är en marknad med väldigt få aktörer och han framhåller sitt fulla förtroende för Bombardier som tågtillverkare.

- Eftersom Adtranz ägde Transitio från början fanns det ingen anledning att gå över till någon konkurrerande tågtillverkare, konstaterar Bo Fredriksson, vd för Transitio.

- Har man upphandlat en typ av tåg är det dessutom inte så enkelt att byta tågtyp, eftersom det medför avsevärda kostnader.

Transitio är i dag en upphandlande enhet och skulle företaget få för sig att utöka sin tågpark med andra tågtyper skulle den affären först vara tvungen att upphandlas och konkurrensutsättas.

I augusti 2000 köper kanadensiska Bombardier Adtranz´ tågtillverkande del. Det kan konstateras att Adtranz, nuvarande Bombardier, har gjort en mycket god affär genom den utveckling Transitio genomgått. Om Transitio utnyttjar hela sin option på 200 Reginatåg slutar köpesumman på sammanlagt 8 miljarder.

I dag är ytterligare tre tåg på väg till Upplands lokaltrafik, blivande delägare i Transitio. För som Bo Fredriksson påpekar: "Om vi inte handlar tåg med en viss kontinuitet så förfaller optionen".

Och ingen vet om någon annan tågtillverkare hade kunnat göra billigare eller bättre tåg än Bombardiers Regina.

MICHAEL MARKLUND

Mer läsning

Annons