Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Låg säkerhet för lantbrevbärare

Annons

Föreningssparbanken i Söderbärke har sedan dryga månaden tillbaka sin dörr låst.

Vill kunderna komma in för att göra bankärenden får de först ringa på.

- Det är en åtgärd efter de rånförsök vi varit utsatta för, säger Sören Söderberg, bankdirektör på föreningssparbanken.

Hotbilden ökar, främst för de som hanterar pengar på småorterna, säger han.

- Här är det långt till polisen och trenden är att det är ytterområdena som drabbas.

Två gångar har rutan till banklokalen krossats med bil i försök att få tillgång till lokalen.

Till ICA-butiken, vägg i vägg med banken, kommer Susanne Blomqvist varje eftermiddag för att erbjuda kunderna kassaservice. Den övriga tiden arbetar hon på postcentret i Smedjebacken.

Hos henne går det bra att göra in- och utbetalningar. Något som främst pensionärer passar på att göra.

- De använder inte Internet och är mycket glada för att jag kommer, säger hon. Hennes placering är vid en liten bänk strax innanför butiksdörren.

- Normalt sett sköter lantbrevbärarna kassaservicen från sin bil.

Det är en säkerhetsaspekt att det är fler människor inne i butiken, säger Eva Hjort informationsansvarig för Posten.

Något som Susanne Blomqvist inte känner till.

- Jag trodde detta var en tillfällig lösning. Att detta skulle vara säkrare kan man ju diskutera. Jag vet hur säkerheten är inne på postkontoren med dubbla glas och låsta dörrar.

Det vore bättre om jag hade ett rum att sitta i.

Även passerande människor har reagerat över den låga säkerheten kring postens lantbrevbärarstop. Inte minst i jämförelse med Föreningssparbankens nya rutiner.

- Det är ingen match för den som vill ha lite "enkla" stålar, säger en man som förundrat sett hur postens kassaservice är utformad.

Även Susanne Blomqvist är tveksam.

- Det är inte OK att stå så här, säger hon.

Annars tycker hon att det är trevligt att åka ut och erbjuda service till kunder som inte kan komma till postcentret.

Hur den framtida kassaservicen kommer att se ut är osäkert. En orsak är att antalet kunder som använder sig av servicen minskar för varje år.

- Det är inga stora summor som lantbrevbäraren hanterar påpekar Eva Hjort.

- Postgirot är den mest använda metoden för att betala räkningar.

INGELA HALLGREN

Mer läsning

Annons