Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kyrkogatan förblir stängd

Annons

Den bedömningen finns med i bilden när det aktuella förslaget till detaljplan lämnat samrådsfasen och skickats vidare för utställning och det allmänna tyckande som föregår det slutliga beslutet.

Det som i dagsläget är troligast är att korsningen kommer att se ut som den gör i dagsläget.

Ett tungt skäl är den trafikutredning som utförts av WSP Samhällsbyggnad. Enligt utredningen uppfyller den befintliga korsningen de trafiksäkerhetskrav som ställs i dag och om 20 år.

En rondell skulle visserligen förbättra framkomligheten från Nya Ågatan. Men det skulle ske på bekostnad av övriga gator menar utredarna. Kostnaden för en rondell, cirka 1,5 miljoner kronor, bedöms dessutom öka kostnaderna för miljö, fordon och bränsle, medan den årliga kostnaden för trafikolyckor bara skulle minska marginellt.

Korsningen Smedjegatan-Nya Ågatan anses nämligen inte som olycksdrabbad.

En och annan fotgängare och bilist upplever visserligen att det kan vara svårt att passera korsningen vid vissa tidpunkter.

Men inte heller detta anses vara något större bekymmer. Miljö-och byggförvaltningens chef, Sven Andersson, har själv testat hur svårt det är.

- Jag gjorde ett test en morgon, klockan var 07.45 och jag fick vänta i 18 sekunder, berättar han.

Sven Andersson gör dock inga anspråk på att detta var en särskilt trafiktät tidpunkt. Men det finns heller inga andra konkreta tider på dygnet när det bildas långa bilköer från Nya Ågatan.

Den enda egentliga ändringen som klämts in i planförslaget är att framtida beslutsfattare ges en chans att bygga en rondell i korsningen. Inte en fyrvägsrondell, men väl en trevägsrondell, vilket i sin tur talar för att Kyrkogatan inte kommer att öppnas.

Med några enkla streck på kartan har detta gjorts möjligt. En mindre del parkmark har omdanats till gatumark.

HARRI KRIIKKULA

Mer läsning

Annons