Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kvartett tog Cassels tillbaka till 50-talet

Annons

Så är vi inte riktigt vana att se dem! Under rubriken "Med femtiotalet i bakfickan" gav "mr Cassels" själv, Lars Persson, författaren Bengt Emil Jonsson, allkonstnären Åke Lundeberg och sångerskan Kerstin Ståhl liv åt den text och musik som många nästan inte insett att de hade i bakhuvudet. Eller, för all del, i bakfickan.

- Minns ni 50-talet, årtiondet som hamnade mitt emellan krigets 40-tal och litteraturens 60-tal, undrade Lars Persson inledeningsvis.

- Men det var inte stilla och lugnt i världen, med Koreakriget, Frankrikes övergrepp mot Algeriet och i skuggan av atombomben.

Franska poeter tog ställning mot orättvisor och påhopp, inspirerande bland annat vår egen Lars Forsell.

- Människor kan man döda eller sätta i fängelse, böcker kan man bränna, men en farlig sång om frihet - hur ska man få bukt med den?

När Kerstin Ståhl tog ton i ryggradsrysande "Jag står här på ett torg", ackompanjerad av Bengt Emil Johnson på flygel, var det med samma Piafkänsla som någonsin Ulla Sjöblom åstadkommit. Åke Lundeberg gjorde en övertygande insats i "Djävulens sång" och klarade modigt av att ge sig i kast med för evigt Jan Malmsjöpräglade "Snurra min jord" utan att snegla för mycket på föregångaren.

Kvartetten, för dagen tidsenligt och poetiskt korrekt klädda i svart, framförde Lars Forsells dikter och visor med musik av Georges Brassens, Leo Ferré och Paul Misraki, liksom med alldeles färska tonsättningar av Bengt Emil Johnson. Ett proffsigt gäng som rev ned applåder som fick Cassels att verka fullsatt.

Efter paus bjöd ensemblen på en uppsättning av Werner Aspenströms "De lyckliga bröderna" i regi av Kerstin Ståhl. En pjäs som sattes upp i samband med Werner Aspenströmsällskapets årsmöte 2002 i författarens första läroanstalt, Stimmerbo skola och blev en framgång som gav mersmak.

LENA RELTE

Mer läsning

Annons