Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kundtoa är ingen skyldighet

Annons

Toalettproblematik förekommer inte bara vid Matmagasinet och närmaste grannen pizzerian.

En Grängesbergsbo berättar för tidningen om hur han i samband med ett besök hos Lidl fick stora bekymmer när hans 2,5 år unga dotter blev akut pinknödig.

-Jag frågade vänligt om vi kunde få låna toaletten men vi blev nekade. Jag blev bestört och undrade om jag skulle låta dottern kissa på sig vid kassan. Efter en stund dyker det upp en tillfälligt ansvarig person som upplyser om att toaletten är stängd för alla kunder. Detta med hänvisning till att en utländsk dam med två barn hade gjort något konstigt där, rasar den upprörde Grängesbergaren som inte vill få sitt namn utsatt i tidningen.

- Jag trodde att kollektiva bestraffningar var förbjudna liksom att använda rasism som motiv för att stänga en toalett, slutar han.

Från Lidl ges beskedet att butiken inte har skyldighet att hålla någon kund med toalett.

Wallin kan bara bekräfta att det ligger till på det viset och att det gäller såväl Lidl som övrig handel i landet.

-Det finns ett prejudicerande rättsfall om det här. I Halmstad krävde byggnadsnämnden att Lidl skulle ha en kundtoalett, men de förlorade. Ärendet gick ända upp till Regeringsrätten.

- Det innebär att butikerna inte kan tvingas att ha några kundtoaletter. Det är alltså upp till var och en hur serviceinriktade de vill vara.

FREDDY NYLUND

Mer läsning

Annons