Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kuggas i eldprov

Annons

Den 1 december ifjol infördes obligatorisk brandskyddskontroll av bussar. Kontrollen sker i samband med besiktningen. Bakgrunden till kontrollen är det ökande antalet bussbränder, under år 2000 inträffade brandtillbud i 300 av landets bussar.

Andelen underkända bussar brukar ligga kring 30 procent, enligt det tidigare besiktningsförfarandet. I Mellansverige, liksom i resten av landet, blev 54 procent av bussarna underkända i december månad förra året.

- Det är aldrig bra när underkännandefrekvensen ökar, men det är svårt för bussägarna att veta var ribban ligger, eftersom det är första gången vi genomför kontrollen, säger Patric Roman.

De vanligaste bristerna som brandskyddskontrollen visar är oljeläckage i motorn, elledningar med dålig upphängning och kortslutningsrisk, samt att brandsläckarna har fel effektivitetsklass. Det är också vanligt att det saknas skyltar om brandsläckarens placering i bussen.

- Vi kan inte göra så mycket åt problemet annat än att underkänna bussarna, låta ägarna åtgärda problemet för att sedan ombesikta fordonet. Vi har informerat bussbranschen vad de nya besiktningsmomenten innebär, säger Patric Roman.

MICHAEL MARKLUND

Mer läsning

Annons