Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Krönika: Nu har också AMS fattat

Annons


Det är kul att AMS har fattat något som tyvärr fortfarande många här hemma inte riktigt vill inse: Den ekonomiska geografiska kartan håller på att förändras. Dels beror det på att folk vill bo, leva och verka på ett vettigare sätt.

Dels beror det på att flera av de gamla krislänen har sin strukturomvandling bakom sig, medan många orter som tidigare upplevts som stabila har den framför sig.

Dalarna är attraktivt inte bara under vasalopps/skidspelsveckorna och midsommar utan också som område att leva och utvecklas i.

Hela förra året har rapport efter rapport och siffra efter siffra pekat åt samma håll.

Flera kommuner noterar fler inflyttare än utflyttare. Speciellt roligt är detta förstås i Orsa och Rättvik. Under många år har ju Orsa och Rättvik retats för att det händer för lite där. Men retstickorna har haft dåligt hum om allt det utvecklingsarbete som drivits och drivs där.

Också arbetsmarknaden i Dalarna har utvecklats bättre än på många andra håll i landet. Ovanligt få varsel trots att konjunkturen gjorde en ordentlig djupdukning i fjol är bara ett bevis.

Förankringen i bygden börjar allmänt och den ekonomiska debatten uppfattas som en allt viktigare faktor för framgång - något som blev tydligt också på Företagaredagen i Mora i förra veckan.

Flera av de tillresta talarna kom in på detta. Dels ger förankringen större stabilitet och anställda som mår bättre, dels riskerar företagsledningarna inte skena i väg som vissa storföretagsledningar ju har för vana till exempel i fråga om att bevilja sig själv förmåner eller när det gäller att snabbt avskeda folk eller lägga ned lönsamma fabriker för att bli poppis på aktiemarknaden.

Företag som är väl förankrade i sina bygder har Dalarna tack och lov gott om - både små och större.

Ett praktexempel är ju Clas Ohlson, vars segertåg runt om i Norden nu leder till ytterligare en utbyggnad i Insjön.

Att det kan gå riktigt åt pipan när ett företag tappar sin förankring finns också många bevis för. När nya Hemköpschefer lite skämtsamt (förhoppningsvis?) uttalade sig i affärstidningar om att man skulle tvätta bort dalastämpeln, gick det bekant som det gick.

När väl förankrade företagare på äldre dar får lite mera tid över och på allvar tar itu med samarbetsfrågor och att hjälpa nya unga förmågor brukar resultatet inte låta vänta på sig.

Ett bevis för detta är Malung, där det stora utvecklingsprojektet nu på allvar ge resultat i form av många nystartade företag. Att AMS konstaterar att Stockholm nu tappat sin roll som magnet på arbetsmarknaden hänger förstås samman med att området växt alldeles för snabbt under en längre tid. Okej, Stockholm har mycket - men knappast ett vettigt boende längre.

Här ligger Dalarnas verkliga styrka framöver. Vi kan erbjuda just en finfin boendemiljö - samtidigt som den så ofta omtalade tråkigheten på landsbygden inte finns.

Som turistlän har vi rusch och rörelse, många tillresta får ständigt nya impulser och så vidare. Kulturella aktiviteter och idrottsmöjligheter av högsta klass ger ytterligare dragkraft.

Dessutom är Dalarnas arbetskraft både kompetent och trogen. Den fördelen har Smedjebacken lyckats marknadsföra utåt och fått företag från storstadsområden att flytta in.

Så nog har Dalarna det förspänt, bara vi nu kan övertyga våra egna dystergökar om den saken också.

ROSA GOLZIO

Mer läsning

Annons