Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kritik mot Vägverket

Annons

Sträckan Naglarby-Säter ingick under några år i Vägverkets försök med vinterhastighet. Det innebar att högsta tillåtna hastighet under vintern sänktes från 110 kilometer till 90.

Numera råder 110 kilometer året om.

Detta är något som upprör yrkesföraren och före detta trafikpolisen Bengt Olsson i Gustafs.

Det finns inget skäl att ha 110 kilometer i timmen under vintern och säga att folk ska anpassa farten. Se bara hur många olyckor det varit den senaste tiden. Det rimmar illa med Vägverkets nollvision, säger han.

Det är extra märkligt att den här sträckan har en hastighetsbegränsning på 110 kilometer när den nya fyrfiliga vägen mellan Borlänge och Falun, med riktiga motorvägspåfarter, har en hastighetsbegränsning på 90 kilometer året om.

Han upprörs över att ledande tjänstemän på Vägverket har kallat sträckan Naglarby-Säter för en försökssträcka.

Det är hemskt. Man leker inte med säkerheten. Men herrarna på Vägverket har väl inte varit med och tagit hand om dödsoffer på vägarna.

Bengt Olsson är också kritisk till att påfarterna till riksväg 70 saknar stopp- eller företrädesskyltar samt att påfarten i Gustafs är för kort.

Det är riktigt farligt. Och det kostar inget att sätta upp skyltar.

Han tror att olyckorna varit allvarligare om inte mitträcket hade satts upp.

Vajern är bra, den räddar liv, definitivt. Men farten måste sänkas i alla fall. Risken är annars att det snart sker en personlig tragedi efter sträckan, säger Bengt Olsson.

BIRGITTA WIBERG

Mer läsning

Annons