Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kriget skrämde

Annons

En filt och några trasor, mycket mer än så hade inte Assar Larsson i knytet då han 1930 lämnade hemmet utanför Kristianstad och livet på landbacken.

Assar var född och uppväxt i byn Söndraby utanför Kristianstad och hade sedan pojkåren drömt om att få gå till sjöss.

Det var alltså en pojkdröm Assar kunde förverkliga då han fick hyra som jungman ombord på skutan Alfhild af Sölvesborg.

Alfhild var den första båten under vad som för Assar skulle bli 14 år till sjöss.

Några av dessa år i den malmtrad de överlevande sjömännen skulle minnas med skräck, men även tacksamhet.

- Vi hade en sagolik tur som aldrig blev bombade, har Assar Larsson påpekat många gånger då han berättat om sina egna resor.

I olika sammanhang har Assar också gjort helt klart att han inte vill att sjömanslivet ska romantiseras.

Under andra världskriget fick Assar Larsson bevittna hur andra fartyg sänktes av ryssar och tyskar.

Han hade före kriget gjort resor till Sydamerika, Nordamerika, Västindien, Australien och Söderhavet.

Före krigsutbrottet hade Assar också tagit maskinistexamen i Göteborg och kompletterat sin utbildning med arbete på Götaverken.

Under andra världskriget omkom sammanlagt över 2000 svenska sjömän - 203 av dem på malmtraden.

Det är ingen tvekan om att krigseglarna utsattes för krigets fasor mer än någon annan grupp svenskar.

Assars bestämda uppfattning har också alltid varit att de svenska sjömännens insatser under kriget borde uppmärksammas mer.

Då det gäller järnmalmstrafiken till Tyskland, med kol och koks som returlast, har denna ofta varit omgiven av, vad som bäst kan beskrivas som en mur av kompakt tystnad.

Själv gick Assar Larsson 1942 ut på malmtraden ombord på S/S Visten från Karlstad.

Riskerna var alltid stora, några ofarliga resor fanns helt enkelt inte på malm-traden.

I Östersjön sänkte Ryssarna de svenska malmfartygen och i Nordsjön jagades svenskarna av engelsmännen.

Assar anser sig ha haft änglavakt många gånger.

Det gäller inte minst de många tillfällen då de svenska malmfartygen i Nordsjöhamnar bombades av engelska plan.

Över Visten, fartyget Assar var ombord på, haglade ofta bombsplittret, men någon bomb träffade aldrig fartyget.

Sin tid till sjöss avslutade Assar Larsson 1944. Han gjorde det med tjänstgöring i marinen, ombord på HMS Holmön. Tjänstgöringen innebar en hel del konvojtjänst, beredskapstjänst, bevakning av minfälten och minutläggning.

1942 hade Assar gift sig med Inga från Äppelbo och då han lämnade sjölivet var det för arbete på ASEA i Västerås.

I kraftverksbranschen kom det att bli totalt 30 år, efter sju år i Jämtland blev Stora Kopparberg Assars arbetsgivare.

Familjen flyttade 1951 till Borlänge.

Inga gick bort 1991.

Då det gäller malmtraden kan Assar bidra med egna erfarenheter.

Han har också läst i stort sett allt som finns att läsa om järnmalmstrafiken till Tyskland.

För att de svenska sjömännens insatser under andra världskriget inte ska falla i glömska bidrar Assar med sina egna minnen från såväl fredsår som världskrig.

Dessa har han, i sin egen takt, börjat teckna ner.

SVEN-ERIK OLSSON

Mer läsning

Annons