Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kriget om kunderna

Annons

Tyska Lidls entré på banan i Britsarvet har inte inneburit någon märkbart minskad försäljning hos konkurrenterna vägg i vägg - Svalan och Matmagasinet.

- Vi har tappat vissa kunder, exempelvis studenter. De köper nudlar, läsk och öl hos Lidl. Men samtidigt har vi fått nya kunder. Och vår trogna kundkrets är kvar, konstaterar Peter Jansson.

Svalan har uppvisat positiva ekonomiska siffror de senaste åren. I år ligger omsättningen konstant.

Därför rustar nu Svalan för att hänga med i priskriget, som trappas upp allt mer.

- Kunderna tittar på priserna. Vi ligger högre än våra konkurrenter, eftersom vi har ett bredare sortiment och manuell service.

- Den nischen ska vi ha kvar. Men naturligtvis ska vi se över vår prissättning ordentligt till nästa år.

- Mycket tyder på att vi sänker priset på en rad varor under nästa år, säger Peter Jansson.

Matmagasinet resonerar ungefär som man gör på Svalan. Lidls etablering påverkar inte omsättningen speciellt mycket.

- Vi har inte märkt någonting av konkurrensen, vi litar till vårt koncept och försöker utveckla vår affärsidé, säger Klas Persson, butikschef på Matmagasinet.

- Priserna är förstås viktiga, men det är också viktigt att kunderna trivs, här är vår personal en stor tillgång.

- Ett nytt grepp är att vi satsar på nöt- och fläskkött från djuruppfödning från Dalarna, det vill vi gärna skryta med, säger Klas Persson.

Hur det gått för tyska Lidl under de två månader som butiken varit öppen är hemligt.

Butiken har i särsklass den billigaste mjölken och kaffet, men då ska man komma i håg att Lidl till nästan hundra procent säljer tyska varor.

Men jämför man de få enstaka varor som alla tre butikerna saluför, till exempel Lätta, Bregott och ägg, så är Lidl ändå billigast.

- Vi uttalar oss inte i massmedia, säger butikschefen Kalle Myrkrantz.

Lidl har ett förhållandevis smalt sortiment. Kunderna är ofta studenter och pensionärer, som jagar billiga tyska varor.

Butiken har exempelvis den särklassigt billigaste mjölken. Den är tysk. Annars saluför man mycket få varor som går att hitta i andra butiker.

Lidl är en jättestor kedja i Tyskland - och deras etablering i Sverige är en framtidssatsning, tror exempelvis Magnus Rappendahl, butikschef på Willys i Norslund, som är Axfoods lågprisalternativ och som fått en succéstart i stan.

- Jag tror att Lidl tittar tio år framåt, kanske tror de att alkohol- och apoteksmonopolet upphör och att de kan ta över den nischen. Dessutom är de stora på kontinenten på datorer och tv-apparater, säger Rappendahl.

Willys har fått en raketstart i stan. Butiken har dubbelt så stor omsättning som Origo, som tidigare låg i samma lokaler. Och man kände av konkurrensen från Lidl ett tag i augusti, men inte nu längre.

- Jag tror att svenskarna har ett sortimentskrav. Men det har inte Lidl, säger Rappendahl.

Mer läsning

Annons