Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Krävs på vägskatt

Annons

Trängselavgiften i Stockholm har blivit en framgång med minskad innerstadstrafik i huvudstaden.

Samtidigt har hundratals oskyldiga bilägare i landet drabbats av krav på avgifter - och dessutom hot om förseningsböter.

En av dem är Carl-Erik Östh, ägare till en BMW 320 cabriolet av 1989 års modell.

- Jag kör bilen bara under sommarhalvåret. Den är avställd under vintern och används som en ren sommarbil för nöjes skull. Nu har jag fått en betalningspåminnelse om trängselavgift i Stockholm. Jag är helt oskyldig, säger han.

I brevet står det inte hur mycket Carl-Erik ska betala, eller vart han ska vända sig för att bestrida avgiften.

- Det står bara att jag hotas av en förseningsavgift på 70 kronor om jag inte betalar. Om avgiften inte betalas inom fyra veckor väntar dessutom tilläggsavgift på 500 kronor. Fortsatt obetalda avgifter ska sedan överlämnas till kronofogden, säger han.

Carl känner sig uppgiven. Han sätter en ära i att göra rätt för sig.

- Men jag har inte gjort detta. Dessutom uppmanas jag att betala in trängselavgiften på 7-Eleven. Jag vet inte ens var i Dalarna det finns någon sådan affär, säger han.

Carl känner sig helt maktlös. Han misstänker att någon ljusskygg person manipulerat sin egen registreringsskylt för att låta någon annan bilägare betala vägtullen.

- Vad ska man göra? Har detta hänt en gång så kommer det säkert att komma många fler krav på trängselavgift, säger Carl Östh. Vägverket är ansvariga för trängselavgiften.

- Det är ett hundratal privatpersoner i landet som oförskyllt blivit belastade med trängselskatt. Det är mycket olyckligt. Det ska bli bättre, säger Louise Jarn Melander som är informationsansvarig för vägskatten vid Vägverket.

Problemet i de aktuella fallen är att Vägverket skickat ut en påminnelse utan att granska bilderna från vägtullarna.

- Om vi från start granskat bilderna på dem som inte betalat avgiften inom fem dagar hade vi kunnat avgöra om det var något fel eller inte, exempelvis om det handlat om ett utländskt fordon på besök i Stockholm, säger Louise Jarn Melander.

Hon uppmanar Carl-Erik att ringa Vägverkets kundtjänst.

- När bilen är avställd ser vi det direkt i bilregistret. Då stryker vi skatteskulden direkt. Fortsättningsvis ska vi göra den här kontrollen. Vi har 400 personer som arbetar vid vår kundtjänst för att sådana här ärenden ska elimineras och lösas så snabbt som möjligt, säger Louise Jarn Melander.

MATS LAGGAR

Mer läsning

Annons