Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kräver dieseln kvar

Annons

I omkring 20 år har skogsmaskinister, åkare, lantbrukare och andra som kör på diesel kunnat tanka sina fordon nedanför idrottsplatsen Hallevi. Ett tag fanns till och med två dieseltankar där, numera är det bara Norsk Hydro kvar.

Ett 70-tal personer har lokala tankkort och omsättningen är cirka 20 kubik i månaden. Alldeles för lite enligt Norsk Hydro som menar att 100 kubik i månaden krävs för att få lönsamhet.

Skärpta miljökrav gör dess-utom att tanken måste vallas in, det vill säga ställas i ett stort plåtkar som kan ta hand om dieseln om det blir läckage. En åtgärd Norsk Hydro inte är beredd att betala, oavett protester från ortsborna.

- Beslutet att ta bort vår dieseltank i Siljansnäs fattade jag redan vid förra årsskiftet. Den är inte lönsam för oss och att då dessutom möta upp miljökraven kostar för mycket, säger Kenneth Olsson, regionchef för Norsk Hydro i Dalarna och Gävleborg.

- Vi har gått ner från 50 till 35 tappställen i Dalarna och väljer att storsatsa på dem som är kvar. Siljansnäs är den sista vi stänger i den processen.

Kunde ni inte öppna tanken för fler användare, exempelvis timmerlastbilar som i dag kör förbi?

- Vi har kontakt med åkeri- näringen och är lyhörd för deras önskemål. Ingen har påtalat ett behov av att tanka i Siljansnäs.

Men det tror inte ortsborna på:

- Visst skulle folk tanka här om de bara fick! är den allmänna uppfattningen.

Skogsarbetaren Ingvar Eriksson och hans kollegor blir extra hårt utsatta om tanken försvinner.

- Vi tankar här varje dag. Vi kan inte ha någon diesel i skogen, den stjäl folk bara. Ska jag åka tre mil och tanka i Leksand går det åt 50 liter diesel bara för att komma fram och tillbaka. Det här är inte klokt!

Både OK/Q8, Jet och Shell har fått förfrågan om de vill ta över efter Norsk Hydro.

- Men de stora bolagen verkar hålla ihop, säger Lars Backlund, LRF-ordförande i Leksand som tillsammans med Sockenkontoret i Siljansnäs ska ta kontakt med Företagarföreningen i Leksand för att försöka lösa problemet.

Hoppet står nu till Dalviks Kvarn i Borlänge som sedan tidigare har tagit över flera mindre dieseltankar i länet.

- Vi har fått en förfrågan och ska titta om det är något för oss, bekräftar vd Håkan Söderlund.

Hur det än blir så måste Norsk Hydro betala drygt 6 000 kronor i arrendeavtal till kommunen. Detta då man inte sagt upp avtalet som löper på ett år med en uppsägningstid på nio månader.

ANNKI HÄLLBERG

Mer läsning

Annons