Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Krävde 100 000 - erbjuds 12 000

Annons

- Jag träffade lärarna i fredags och de blev naturligtvis besvikna men inte förvånade, berättar kommunjuristen Mats Sörsten. Jag blev inte heller förvånad utan svaret var väntat.

Det var i början av maj som två klasser med totalt 53 elever skulle resa till London.

Men efter 13 timmars väntan på flygplatsen i Västerås meddelade Ryan air att planet blivit inställt på grund av tekniska problem.

Ingen av de anslutningar som flygbolaget erbjöd fungerade utan skolklasserna tvingades hyra en buss som körde dem tillbaka till Falun.

I ett brev till flygbolaget begärde skolklassen pengarna tillbaka för flygbiljetterna samt för utlägg i samband med förseningen samt förbokade hotell och transporter i London. En total summa på 99 139 kronor.

Ryan air skriver i sitt svar till skolklassen att man kan erbjuda dem ersättning för bussen tillbaka till Falun (12 000 kronor) samt eventuella matutlägg under väntetiden på flygplatsen.

Men att man inte ersätter några kostnader för förbokade hotell och busstransporter i London då "dessa kostnader ska täckas av er reseförsäkring".

Skolklassen har dock inte tecknat någon extra reseförsäkring och hemförsäkringarna gäller enbart vid sjukdom enligt Mats Sörsten.

Men de har fått tillbaka pengarna för flygbiljetterna.

Enligt Mats Sörsten ska de nu skicka kvittot på den extra bussresan till Ryan air och begära ett schablonbelopp på 150 kronor per person för mat under timmarna de väntade.

Eleverna har tyvärr inte sparat några kvitton som företaget begär i brevet.

- När vi väl fått de pengarna kommer vi att skriva till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) och begära att få ut hela beloppet, säger Mats Sörsten.

Det handlar om buss- och hotellkostnader i London.

Han tycker att det ska bli intressant att se hur ARN ställer sig till deras anmälan.

Ryan air hävdar att det tekniska problemet som gjorde att turen ställdes in klassas som extraordinära omständigheter.

Och då behöver de inte betala någon ersättning.

- Jag har pratat med jurister och fått lite olika signaler, säger Mats Sörsten.

- Om ARN säger att tekniskt fel tillhör undantagen i förordningen så går det ju inte att gå vidare sedan.

EVALISA WALLIN

Mer läsning

Annons