Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kraftverksbygge kan lösa krånglande bommar

Annons

– Den delen hoppas jag att vi har klar i mitten av januari. Vi gör denna del först så att vi sedan kan handla upp bygget med valda kraftaggregat, säger Sandgren.
Investeringen är kostnadsberäknad till ca 50 miljoner kronor och omfattar förstärkning av slaggstenstunneln från Väsman till öster om Faluvägen, ny tub, nytt turbingeneratoraggregat, ny el- och kontrollutrustning samt kyl- och ventilationsutrustning. Ombyggnaden innebär ett produktionsuppehåll under nio månader då tillrinningen till Väsman kommer att ledas förbi stationen genom Ludvika Ström till Gårlången.
Det nya aggregatet beräknas kunna ge 3 500 kilowatt. Årsproduktionen ökar från dagens tio miljoner kilowattimmar till 13 miljoner. När ombyggnaden är klar kommer stationen precis som tidigare att producera sin kraft på dagtid under vardagar, alltså när behovet är som störst, och dygnetruntkörning blir aktuell endast vid höga flöden.
Eftersom riksvägen mot Borlänge, länsvägen mot Björbo och järnvägen påverkas så hoppas VB-kraft på att ett helt annat problem blir löst, bomeländet vid Hammarbacken.
– Kraftverket ska stå klart till semestern 2007 och nu ska vi ta en diskussion med Vägverket och kommunen och vi hoppas få med dem på en gemensam lösning, säger Sandgren, vars vattentunnlar från Väsman går under både järnväg och vägar.
I kommunen och Vägverkets diskussion ingår en sänkning av Grangärdevägen under järnvägen vid Hammarbacken och det berör kraftverkets inloppstunnel.
Kommunalrådet Roger Stål säger att kommunen hoppas att Vägverket tidigarelägger just denna del i riskvägsprojektet, annars är det 2015 som gäller för Vägverket. Kommunalrådet utesluter inte att kommunen lånar ut en del pengar till Vägverket så att både bomeländet vid Hammarbacken och VB-kraft får sin lösning på samma gång.
VB Kraft planerar även att bygga om Lernbo kraftstation och då inom cirka fem år. Den stationen byggdes 1898 och aggregaten är från 1912 och 1944. Eftersom vattenvägarna där är i gott skick rör det sig i huvudsak om att byta aggregat, kontroll- och elutrustning.

BO JOFFER

Mer läsning

Annons