Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Krafttag i skolan för bättre studieresultat

Annons

Vägen till uppfyllelse är lång. Läsåret 2001-2002 gav ett bedrövligt resultat för Orsaskolan. Då kulminerade en trend med ständigt färre godkända elever.

Endast 84 procent fick godkänt i svenska, engelska och matte och var behöriga till att söka gymnasieutbildning. För första gången hamnade Orsa under riksgenomsnittet och särskilt grabbarna hade det besvärligt i skolan.

Problemen för eleverna i högstadiet grundas tidigare i skolsystemet. Det visar de nationella proven samma år i femman, där nio procent hade svårt att nå målen i svenska. tolv procent i matte och tretton procent i engelska.

Resultaten i språk var bättre än året innan, medan elevernas kunskap i matte har försämrats.

Nu får samtliga rektorer inom barnomsorg och grundskola uppdraget att beskriva hur de ska agera för att stödja varje elev, så att alla som lämnar nian är behöriga att söka till gymnasiet. Måluppfyllelsen ska utvärderas varje vårtermin och målet vara nått 2005.

I uppdraget ingår också att skapa en miljö, som gör att eleverna finner skolan meningsfull. I dag är det inte så. Allt fler skolkar, och en ny tendens är att ointresset för skolan finns redan bland sjundeklassare.

Eleverna ska få en individuell utvecklingsplan.

Barn- och utbildningsnämnden kommer att samla rektorsgruppen varje termin, för att försäkra sig om att förbättringsarbetet fortskrider på ett bra sätt.

Mer läsning

Annons