Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kost&motion: Hur får jag i mig mer zink

Annons

Fråga:

Jag undrar vad du tycker om fiskolja som kosttillskott.

Jag äter sällan fisk, eftersom det inte hör till favoritmaten, men jag har förstått att fisk är fulla av nyttigheter.

Tycker du att jag kastar pengarna i sjön om jag satsar på fiskolja?

Svar:

Fiskolja är ett utmärkt kosttillskott för dig, speciellt som du sällan äter fisk och dessa, precis som du säger, är fulla av nyttigheter.

Fiskolja är ett bra tillskott för att förhindra hjärt- och kärlsjukdomar. Det sägs också att det har en positiv effekt mot högt kolesterol.

Så svaret är ja, jag tycker absolut att du ska fortsätta att ta din fiskolja och nej, jag tycker inte att du kastar dina pengar i sjön.

Fråga:

Jag undrar vad förkortningarna RDI och ODI står för? Jag har sett dessa förkortningar på vissa livsmedel och drycker.

Svar:

RDI och ODI är förkortningar för olika rekommendationer av kroppens behov av vitaminer och mineraler. RDI står för rekommenderat dagligt intag och ODI står för optimalt dagligt intag.

Fråga:

Jag har fått reda på att jag antagligen har brist på zink. Finns det zink i livsmedel eller måste jag äta tillskott?

Svar:

Det beror på hur stor brist du har eftersom zink är en livsviktig spårmineral. Du borde nog kontakta en läkare för att kolla upp det ordentligt.

Zink finns i bland annat vetegroddar, vetekli, nötter, bönor, solrosfrön, kött, ost, ägg, ananas, potatis och morötter.

Om du väljer att ta det som tillskott bör det kombineras med

vitamin B6, som underlättar upptaget av zink i tarmen.

Zinkbrist hos människor leder till försämrad sårläkning, hudförändringar och håravfall; hos barn dessutom till tillväxthämning, försenad pubertet samt fördröjd mental utveckling.

MUSTAFA BEKORI

Mer läsning

Annons